Mandag 18. august ble nærmere 90 representanter fra kinoer, filmdistributører, NFI og andre interessenter samlet i Haugesund til et kinoseminar under paraplyen «Det store kinoløftet». Temaet var hvordan felles bruk av data kan styrke hele kino- og filmbransjen.
Felles løft for bransjen
Film & Kinos direktør, Espen Lundberg Pedersen, åpnet seminaret med å understreke viktigheten av samarbeid. Han pekte på at kinoer, distributører og øvrige aktører må dele og utnytte data sammen for å nå bredere ut og engasjere et større publikum.
Nye muligheter for markedsføring
Morten Christoffersen, CEO i Nordisk Film Distribusjon, fortalte hvordan distributørene tidligere har markedsført filmer med begrenset datagrunnlag. Han viste samtidig hvordan deling av nye innsikter gir bransjen mulighet til å nå mer målrettet ut til ulike publikumsgrupper – med mål om både økt oppmerksomhet rundt filmene og flere solgte billetter i årene fremover.

Presentasjon av Kinomonitor
Hoveddelen av seminaret var viet lanseringen av Kinomonitor, en ny bransjeløsning levert av Kogenta. Løsningen bygger videre på innsiktsplattformen Kogenta Connect, utviklet i samarbeid med Capa Kinoreklame og flere partnere.
Ulrik Prøitz, SVP Nordics & Co-Founder i Kogenta, presenterte hvordan Kinomonitor samler billettkjøpsdata fra kinoenes billettsystemer og kobler dette med andre datalag i plattformen. På den måten kan brukerne få innsikt i blant annet alder og kjønn på publikum – både generelt, for spesifikke filmer og for enkeltsaler.
Denne kunnskapen gjør det mulig å:
- forstå ulike kundesegmenter bedre,
- tilpasse markedsføringen mer treffsikkert,
- og bruke erfaringene til å planlegge kampanjer for lignende filmer i fremtiden.
All data som deles er anonymisert og basert på segmenter, slik at det ikke er mulig å rette markedsføring direkte mot enkeltpersoner.
Veien videre
Kinomonitor rulles nå ut i samarbeid med 12 bransjeaktører. Film & Kino håper at flere aktører vil se verdien av datadeling og bli med i løsningen utover høsten.