Norske kinogjengere fikk nye favoritter i helgen. Affeksjonsverdi troner fortsatt på toppen, men britisk kostymedrama og «Grevlingene» ga frisk konkurranse.
Kinotoppen i Norge 19.–21. september
Plass | Film | Helgebesøk | Totalt |
---|---|---|---|
1 | Affeksjonsverdi | 30 035 | 108 762 |
2 | Downton Abbey: Ved veis ende | 16 432 | 17 410 |
3 | The Conjuring: Last Rites | 12 731 | 125 690 |
4 | Grevlingene | 8 177 | 13 022 |
5 | Demon Slayer: Infinity Castle | 6 459 | 36 749 |
Affeksjonsverdi opplever et naturlig fall fra premierehelgen, men holder likevel grepet som landets mest sette film. Over 108 000 har nå sett filmen på kino.
Nykommeren Downton Abbey: Ved veis ende fikk en sterk åpning med over 16 000 besøk – og snek seg rett inn på andreplass. Familien Crawley har åpenbart fortsatt en lojal tilhengerskare også i Norge.
Barnefilmen Grevlingene ble helgens nest beste premiere, med drøyt 8 000 solgte billetter.
USA: Anime på topp – horror rett bak
I USA og internasjonalt er det japansk anime og horror som dominerer:
- Demon Slayer: Infinity Castle topper helgen i USA med rundt 17,3 millioner dollar, og har allerede passert 104 millioner på bare ti dager der. Globalt har filmen sprengt gjennom 555 millioner dollar.
- Horrorfilmen Him åpnet til 13,5 millioner dollar i USA – nok til å plassere den på andreplass.
- The Conjuring: Last Rites fortsetter å trekke publikum verden over, med totalinntekter på rundt 400 millioner dollar.
- På den andre siden av skalaen: Margot Robbie og Colin Farrells eventyrdrama A Big Bold Beautiful Journey åpnet svakt med 3,5 millioner dollar i USA.
Norsk drama møter global sjangerkraft
Mens Affeksjonsverdi viser styrken i lokalt forankrede historier, er det tydelig at globalt publikum sverger til japansk anime og skrekk. Norske tall viser at premierenyheter har godt tak i publikum – men også at filmer som Demon Slayer og The Conjuring taper raskt etter første helg her hjemme.