Annonse

Kinotoppen: «Affeksjonsverdi» holder førsteplassen – «Downton Abbey» sjarmerer seg rett inn på andreplass

Norske kinogjengere fikk nye favoritter i helgen. Affeksjonsverdi troner fortsatt på toppen, men britisk kostymedrama og «Grevlingene» ga frisk konkurranse.

Kinotoppen i Norge 19.–21. september

PlassFilmHelgebesøkTotalt
1Affeksjonsverdi30 035108 762
2Downton Abbey: Ved veis ende16 43217 410
3The Conjuring: Last Rites12 731125 690
4Grevlingene8 17713 022
5Demon Slayer: Infinity Castle6 45936 749

Affeksjonsverdi opplever et naturlig fall fra premierehelgen, men holder likevel grepet som landets mest sette film. Over 108 000 har nå sett filmen på kino.

Nykommeren Downton Abbey: Ved veis ende fikk en sterk åpning med over 16 000 besøk – og snek seg rett inn på andreplass. Familien Crawley har åpenbart fortsatt en lojal tilhengerskare også i Norge.

Barnefilmen Grevlingene ble helgens nest beste premiere, med drøyt 8 000 solgte billetter.

USA: Anime på topp – horror rett bak

I USA og internasjonalt er det japansk anime og horror som dominerer:

  • Demon Slayer: Infinity Castle topper helgen i USA med rundt 17,3 millioner dollar, og har allerede passert 104 millioner på bare ti dager der. Globalt har filmen sprengt gjennom 555 millioner dollar.
  • Horrorfilmen Him åpnet til 13,5 millioner dollar i USA – nok til å plassere den på andreplass.
  • The Conjuring: Last Rites fortsetter å trekke publikum verden over, med totalinntekter på rundt 400 millioner dollar.
  • På den andre siden av skalaen: Margot Robbie og Colin Farrells eventyrdrama A Big Bold Beautiful Journey åpnet svakt med 3,5 millioner dollar i USA.

Norsk drama møter global sjangerkraft

Mens Affeksjonsverdi viser styrken i lokalt forankrede historier, er det tydelig at globalt publikum sverger til japansk anime og skrekk. Norske tall viser at premierenyheter har godt tak i publikum – men også at filmer som Demon Slayer og The Conjuring taper raskt etter første helg her hjemme.

Annonse
Skroll til toppen