Annonse

Kinotoppen: «Blücher» skytes til topps

Det ble norsk dominans på Kinotoppen helgen 26.–28. september. Blücher, som hadde premiere fredag, ble sett av hele 57 500 kinogjengere. Totalt står den allerede med 76 231 solgte billetter, og går rett inn som helgens store vinner.

Bak følger One Battle After Another, også en premiere, med 19 119 besøk. Den har nå solgt 20 326 billetter totalt.

På tredjeplass finner vi Affeksjonsverdi, som holder seg sterkt etter tre uker med 18 267 nye billetter (totalt 154 338). Familien fikk også sitt i helgen, da Gabbys dukkehus: Filmen gikk inn på fjerdeplass med 14 184 besøk.

Dancing Queen 2 i Hollywood debuterte på femteplass, mens de nedre plassene ble fylt av etablerte titler som The Conjuring: Last Rites (136 523 totalt), Downton Abbey: Ved veis ende, Grevlingene, Demon Slayer: Infinity Castle og Barske bøller 2.

USA: Action på topp

På den andre siden av Atlanteren var det One Battle After Another som tok førsteplassen på den amerikanske kinolisten. Filmen dro inn omtrent 22,4 millioner dollar åpningshelgen.

Familiefilmen Gabbys dukkehus: Filmen fulgte opp med 13,7 millioner dollar i premierehelgen.

Skrekkserien holder koken: The Conjuring: Last Rites har nå passert 161,5 millioner dollar i USA og Canada, og nærmer seg en global total på hele 436 millioner dollar.

Internasjonalt

Samlet internasjonalt tok One Battle After Another inn ytterligere 26,1 millioner dollar, som gir en global åpning på 48,5 millioner dollar. Dermed står filmen som helgens mest lønnsomme premiere på verdensbasis.

Norsk film i flytsonen

Mens Hollywood blokkbustere trekker massene globalt, viser helgens norske kinotall at hjemlig produserte filmer som Blücher og Affeksjonsverdi kan kapre hele markedet når de treffer tidsånd og publikum.

Annonse
Skroll til toppen