Etter de siste utfordringene sektoren har opplevd, er gjenopprettingen av europeisk kinobesøk nå i fremgang, i stor grad drevet av kontinuerlig innsats for å gjøre Big Screen-opplevelsen enda mer engasjerende, mangfoldig og oppslukende, skriver UNIC i sin siste rapport.
UNIC, Union Internationale des Cinémas/International Union of Cinemas, er den europeiske gruppen av kino bransjeforeninger og nøkkeloperatører, og dekker 39 territorier. Vi fremmer de sosiale, kulturelle og økonomiske fordelene ved en levende kinokultur og gir kinoene en innflytelsesrik stemme i spørsmål av felles interesse.
Investering i innovasjon
Rapporten skriver at nøkkelen til forbedringen erfortsatt investering i innovasjon fra kinooperatører og deres partnere. Rapporten utforsker hvordan sektoren fortsetter å omfavne nye teknologier, navigere nye forbrukertrender, og drive frem utviklingen. UNIC skriver videre at «når partnere på tvers av verdikjeden og nasjonale myndigheter vurderer fremtiden til vår industri, håper vi at denne rapporten bidrar til å posisjonere kinooperatørene i sentrum av deres vekststrategier.»
Bedring etter pandemi
Rapporten understreker at kinobesøk i Europa har blitt en stadig mer engasjerende, mangfoldig og oppslukende opplevelse takket være kreativt entreprenørskap og pågående investeringer i innovasjon fra kinooperatører og deres forretningspartnere – selv i utfordrende tider. Europeiske kinooperatører står høyt som globale ledere, setter tempoet med banebrytende teknologier og kreative løsninger både innenfor og utenfor visningsrommene. Dette engasjementet har også spilt en sentral rolle i å styrke de økonomiske resultater og gi næring til bransjens bedring etter en global pandemi.
2023 i riktig retning
I 2023 var de 39 territoriene representert av UNIC vitne til en bemerkelsesverdig økning på 25 % i billettinntekter, til imponerende 7,2 milliarder euro. Denne suksesshistorien er et vitnesbyrd om de visjonære investeringene gjort av europeiske kinoer – mens de møter utfordringene med økende driftskostnader og inflasjon, heter det i rapporten.
Den digitale revolusjonen, en milepæl utviklet av europeiske kinoer, så en investering på over 1,5 milliarder euro i overgangen til digital projeksjon. Dette monumentale skiftet forvandlet ikke bare det filmatiske landskapet, men la også grunnlaget for senere innovasjoner. I dag kan bransjen skryte av førsteklasses filmopplevelser, strømlinjeformet drift og sofistikerte publikumengasjementsstrategier, for bare å nevne noen få eksempler.
Bærekraft
Rapporten understreker viktigheten av bærekraft: Investeringer i grønne initiativer, kombinert med fokus på mangfold og inkludering, reflekterer bransjens forpliktelse til ansvarlig vekst. Ved å erkjenne betydningen av disse bestrebelsene, er EU, nasjonal og lokal støtte fortsatt viktig for å drive positiv endring i sektoren.
Europeiske kinoer – uavhengig av størrelse eller plassering – er der tradisjon møter fremtiden, og den filmatiske opplevelsen utvikler seg til en oppslukende reise som aldri før, noe du vil oppdage i denne rapporten.
Tenke strategi
I en verden hvor mennesker er bortskjemt med valg når det gjelder å se film og nyte aktiviteter utenfor hjemmet, må kinoer hele tiden tenke på den beste måten å få publikum inn på. Strategier for å holde seg konkurransedyktige i et marked i stadig endring er avgjørende for industriens fremtidige suksess, og sektoren må forbli lydhør for å dukke opp trender og endringer i forbrukeradferd.
Hvordan kan kinoer bli mer tilgjengelige og inkluderende? Hvordan kan kinoer engasjere seg med publikum gjennom sosiale medier og digital markedsføring? Hvordan kan de forstå publikums preferanser og adferd?