Hvordan skal norske kinoer møte konkurransen fra strømmetjenester og endrede publikumsvaner? Det var et av spørsmålene som lå i bakgrunnen da 25 nye aktører i kinobransjen møttes til grunnkurs på Grand Hotel i Oslo 9. og 10. september.
Seminaret, arrangert av Film & Kino med støtte fra Norsk Filminstitutt, ga deltakerne en bred innføring i organisasjonen, aktørene og trendene som former norsk kinodrift.
Trender og aktører
Første dag startet med Espen Pedersen fra Film & Kino, som presenterte organisasjonens arbeid og utviklingen i kinomarkedet. Deretter fulgte innlegg fra flere sentrale aktører: Oddvar Jensen (DX) om teknologiske satsingsområder, Hanne Menne (Location) om kioskdrift, og Julie Broholm Nielsen (Capa) og Christer Solberg (Media Direct Norge) om reklamefilm.
Kinoportalen og lokale erfaringer
Etter lunsj tok Filmweb scenen med innlegg om kinoklubben, gavebilletter og rapporteringssystemer. Dagen fortsatte med erfaringer fra kino- og kulturhusledere, blant annet Jørgen Søderberg Jansen (Fredrikstad Kino), Nina Hodneland (Norske Kulturhus) og Øystein Simonsen (Tysvær kulturhus).
Andre temaer var filmklubber, aldersgrenser, kinosjefenes stipendordninger og landsomfattende kampanjer som «Først på kino» og Den store kinodagen.
Barn, unge og distribusjon
Dag to åpnet med Norsk Filminstitutt, der Julie Ova, Berit Andersen og Stig Andresen belyste instituttets arbeid og satsing på barn og unge.
Deretter fulgte distributørforeningen ved Lene Hjertøy, med påfølgende innlegg fra Arthaus, Saa bra og Kulturmeglerne om henholdsvis distribusjon, kinobooking og bruk av sosiale medier.
Lanseringsstrategi og festivaler
Senere presenterte Nordisk Film Distribusjon lanseringsstrategien for «Tre nøtter til Askepott», mens Den norske filmfestivalen i Haugesund ble løftet fram av Tonje Hardersen.
Teknologi og fremtidens kino
Teknologiske løsninger og leverandørperspektivene ble belyst av Kinotech, Christie, Skeie og Film & Kino. Til slutt samlet Espen Pedersen et panel med Lene Hjertøy, Erlend Serigstad og Øystein Simonsen til en diskusjon om utfordringer og muligheter for kinoene.
Grunnkurset har de siste årene utviklet seg til å bli en viktig møteplass for nye i bransjen, og skal bidra til å styrke kompetansen og nettverket til morgendagens kinosjefer og kinomedarbeidere.