Ved åpningsseremonien til årets CineEurope fremhevet Phil Clapp og Laura Houlgatte, henholdsvis president og administrerende direktør for UNIC, begge den sterke prestasjonen til den europeiske kinosektoren i 2022.
Europeiske kino vokste med omtrent 36 prosent i 2022 og nådde 809 millioner besøk over hele regionen. Billettinntektene vokste enda mer, og økte med 55,3 prosent til anslagsvis 5,7 milliarder euro.
Norsk kinobesøk fremhevet
Lokale titler spilte en viktig rolle i suksessen til den europeiske kinosektoren i 2022. Frankrike hadde en markedsandel på 41 prosent for innenlandske filmer, noe som understreker deres betydelige bidrag. Bulgaria, Slovenia og Tsjekkia oppnådde alle rekordhøye nasjonale andeler av billettkontorinntektene. Romania feiret to innenlandske filmer på topp ti for første gang, mens Norge hadde tre lokale produksjoner på topp ti på billettkontoret.
Bidragene fra amerikanske studioer ble også anerkjent, og understreket den globale rekkevidden og virkningen av filmene deres. Top Gun: Maverick dukket opp som den mest innbringende filmen i 2022, og tjente imponerende 1,49 milliarder dollar på det globale billettkontoret. Jurassic World: Dominion, Doctor Strange in the Multiverse of Madness og Minions: The Rise of Gru var også bemerkelsesverdige billettkontor-hits. Videre ble også den etterlengtede utgivelsen av Avatar: The Way of Water, som spilte inn 798 millioner dollar over i Europa, Midtøsten og Afrika og svimlende 2,3 milliarder dollar globalt, noe som gjorde den til den mest innbringende filmen gjennom tidene i Europa, Midtøsten og Afrika og den tredje største filmen globalt. fremhevet.
2023 har allerede sett utgivelsen av flere svært suksessrike filmer som har fengslet publikum over hele verden, som The Super Mario Bros Movie, Guardians of the Galaxy Vol 3, Spiderman Across the Spider-Verse og Dungeons and Dragons: Honor Among Thieves. Og sommeren ser like lovende ut med svært etterlengtede amerikanske og europeiske filmer som: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One, Indiana Jones and the Dial of Destiny, Oppenheimer, Barbie, Poor Things og Strange Way of Life blant mange andre.
Bredere spekter
Phil Clapp og Laura Houlgatte ønsket også velkomsten av Amazon og Apple inn i kinorommet, samt gjennombruddssuksessene til de siste A24-utgivelsene. De la vekt på den positive effekten av denne utviklingen ved å tilby et stadig bredere spekter av forskjellige filmer for alle publikummere.
De gjentok betydningen av kinomodellen for filmindustrien, og la merke til at spesielt det siste året hadde gitt bekreftelse på at det var den beste måten å drive inntekter på og beskytte innhold mot filmtyveri.
Dagens tale nevnte også det vellykkede UNIC Women’s Cinema Leadership Program – med den syvende utgaven som skal lanseres 21. juni – og lanseringen av UNIC People Programme, et nytt initiativ med oppgaven å sikre at kinoindustrien forblir den foretrukne arbeidsgiveren. Den andre iterasjonen av Giants of Exhibition: Europe ble også feiret, en rangering av de 50 beste europeiske kinogruppene etter antall lerreter i Europa utgitt av UNIC i samarbeid med The Boxoffice Company.
Som avslutning på den felles åpningstalen understreket Laura Houlgatte nødvendigheten av at politikere og politikere i EU fullt ut setter pris på den enorme økonomiske, sosiale og kulturelle verdien av kinoer.