Patrick von Sychowski med tydelig beskjed til kinobransjen under Kinokonferansen i Kristiansand.
Hvordan skal kinoene håndtere et publikum som har glemt hvordan man oppfører seg i fellesskap? Det var hovedspørsmålet da Patrick von Sychowski, Digital Marketing & Communication Director i CinemaNext og visepresident i European Digital Cinema Forum (EDCF), entret scenen under årets Kinokonferanse i Kristiansand.
Etter en humoristisk introduksjon og en streng oppfordring om å skru av mobilene, satte von Sychowski tonen for et engasjerende og tankevekkende innlegg:
– Selv om dere er kinoeiere i dag, er dere også et publikum. La oss se hvor mange som klarer å holde seg unna mobilen i 23 minutter, sa han, og blikket hans fikk salen til å humre – og til å sjekke at lyden faktisk var skrudd av.
Publikum har glemt folkeskikken
Temaet for foredraget var publikumsatferd – og hvordan den har endret seg etter pandemien.
– Folk har rett og slett glemt hvordan man oppfører seg i offentligheten, sa han.
Ifølge von Sychowski er dette ikke bare et problem for kinoer, men også for teatre og konsertsaler. Likevel er det spesielt merkbart i kinosalen, der publikums uro og mobilbruk bryter illusjonen av fellesskap og fordypelse.
En nylig rapport fra den britiske kinoorganisasjonen UK Cinema Association peker på at dårlige publikumsopplevelser nå rangeres høyere enn billettpris, reklame eller trailere som årsak til misnøye.
– Det folk bryr seg mest om, er ikke billettprisen – det er oppførselen til andre. Immersjon, altså følelsen av å bli oppslukt, er det beste ved kinoopplevelsen. Men den forsvinner når noen forstyrrer, understreket han.
Ny tid, nye publikumsformer
Men von Sychowski nyanserte bildet. God kinokultur handler ikke nødvendigvis om å være stille.
– Se på «Barbenheimer»-fenomenet – publikum som kledde seg ut, tok bilder, og gjorde filmvisningen til en sosial feiring. Eller Taylor Swift-konsertene på kino – der er det forventet at folk synger og danser. Det er også god kinoatferd. Poenget er engasjement, ikke taushet.
Han viste også til japanske anime-visninger som samler dedikerte fans i kostymer, som lager fellesskap og aktivitet rundt filmen.
– Dette er en ny type «godt publikum» – de er lidenskapelige og lager en opplevelse som ikke kan kopieres hjemme.
Når det går for langt
Men ikke alt engasjement er positivt. Von Sychowski viste eksempler fra hele Europa på vold, krangler og ødelagte forestillinger – ofte utløst av noe så lite som en lysende mobilskjerm.
– Mobilen er ti til tjue ganger så lyssterk som kinolerretet. Den er som en mygg som surrer foran øynene dine – liten, men umulig å overse.
Han mener mobilbruk i salen er mer ødeleggende for kinoen enn piratkopiering noensinne var.
Hvordan endrer man publikumsatferd?
Von Sychowski trakk historiske paralleller til to øyeblikk der kinobransjen faktisk klarte å endre publikumsatferd:
- Alfred Hitchcocks «Psycho» (1960), da regissøren krevde at ingen fikk slippe inn etter at filmen startet. Dette endret for alltid hvordan folk gikk på kino.
- Røykeforbudet, som i sin tid virket umulig, men som etter hvert ble normen.
– Endring er mulig – men bare hvis man håndhever reglene. Å be pent virker ikke. Vi har prøvd det i 110 år, sa han.
Han pekte på kinoer som Alamo Drafthouse i USA, som har nulltoleranse for mobilbruk og utkast av forstyrrende gjester.
– Det handler ikke om å være streng for strenghetens skyld, men om å beskytte opplevelsen for alle de andre i salen.
En ny kinoopplevelse må skapes
Avslutningsvis trakk han paralleller til restaurantbransjen, der folk i dag kan få gourmetmat levert hjem, men likevel søker noe mer når de går ut.
– God mat alene er ikke nok. Akkurat som god film ikke er nok. Publikum må få en opplevelse – noe unikt som ikke kan streames, sa von Sychowski.
Han avsluttet med et smil og et siste spørsmål til salen:
– Hvor mange av dere sjekket ikke mobilen mens jeg snakket?
Flere hender gikk i været, og applausen var spontan – og mobilfri.
Fakta:
Patrick von Sychowski
- Digital Marketing & Communication Director, CinemaNext
- Visepresident, European Digital Cinema Forum (EDCF)
- Skribent og bransjeanalytiker – publiserer på Celluloid Junkie og sin egen Substack
- Bosatt i Storbritannia, med internasjonal erfaring fra hele kinobransjen



