Annonse

Regionalt seminar i Bergen med fokus på vestlandsfylkene

Det var høy påmelding på vestlandstreffet i år, med hele 30 påmeldte på seminaret 25. oktober på Bergen kino.

Seminaret begynte med en omvisning på Bergen Lux (ombygde Magnus Barfot kinosenter). Deretter snakket Film & Kinos direktør Espen Pedersen om kinostatistikk og trender i kinobransjen, med et spesielt fokus på vestlandsfylkene.

Etter han var det Film & Kinos kinotekniske Rådgiver Robert Sigfusson sin tur. Han informerte om Film & Kinos tjenester på kinobransjen. Viste løsninger i eksisterende prosjekter og snakket om trender i kinoteknikk og design.

Etterpå var det Tor Brede Michelsen fra våre hovedsponsorer Kinotech som fortalte om tjenestene Kinotech kunne gi til kinoene. Michelsen har 18 års erfaring med installasjon og salg av projektorer og kom rett fra opplæring av Bygdekinomaskinister til Bergen kino.

Vestnorsk filmsenter

Vestnorsk filmsenter sendte to lokale filmskapere som fortalte om filmene sine. Først ble filmen «Victoria må dø» presentert. Noe så sjeldent som en barnefilmkomedie. Den blir vist på desemberfilmtreffet i Oslo og har premiere på nyåret. Produsent og regissør presenterte filmen. Anita Veda fra Smau media presenterte så den nye dokumentarfilmen om Oddvar Torsheim, Førdekunstneren som har rukket og bli 85 år. Filmen vil presenteres på utvalgte kinoer og har arbeidstittelen: «Idear frå Gud, Djevel og dei fire verdshjørna.»

Etter lunsj fikk vi høre om kioskdrift fra Bjørnar Hoem fra Candypeople. Bjørnar hadde mange konkrete og gode tips om hvordan man med små grep kunne øke salget av kioskvarer på både mindre og større kinoer.

Ny linje med projektorer

Mark Kendall fra Sharp-Nec snakket deretter om deres portefølje av projektorer, blant annet den nye linjen med mindre og rimeligere  laserprojektorer for mindre saler. Han var også innom «Signage» og bærekraft.

Julie Broholm Nilsen fra Capa snakket om hvordan man gjennom markedsføring i digitale kanaler kan engasjere kinogjestene uten enorme markedsbudsjetter. Hun gjennomgikk trender, hvilke kanaler kinoene kan nå forskjellige forbrukergrupper, og hun viste hvordan en for målrettet målgruppemarkedsføring kan medføre at mange potensielle kinogjengere ikke får med seg budskapet. Det handler om å legge riktig mengde annonsepenger på rett sted, og heller ha god dekning enn å nå en spesifikk målgruppe.

Thomas Pettersen fra Homris/Formfunk fortalte om selskapet som er nytt for kinobransjen og deres satsningsområder. Han viste eksempler på leveranser av Fercostolene og også andre muligheter for kinoene fra deres store portefølje av møbler.

Mangfold og inkludering

Bergen kinos direktør Jeanette Heggland fortalte om Bergen kinos arbeid med mangfold og inkludering i et vidt perspektiv både som arbeidsgiver og som kulturformidler, inkludert skolevisninger og aktiviter for barn og unge. Bergen kino har hatt et sterkt fokus på dette gjennom flere år, og delte av sine erfaringer på området.

Etter seminaret var ferdig inviterte Kinotech deltagerne til en sosial samling på deres kontorer med tapas og god drikke.

Annonse
Skroll til toppen