Den 14. oktober ble det arrangert et regionalt seminar for kinoene på Vestlandet, med 23 påmeldte deltakere, på Bergen kino. Seminaret tok opp alt fra ungdomsbesøk til kinoteknologi.
Barne- og ungdomsundersøkelse fra NFI
Seminaret startet med en presentasjon fra Berit Andersen fra Norsk filminstitutt (NFI), som snakket om deres barne- og ungdomsundersøkelse fra i fjor. Andersen fortalte også om den nye skolekinoportalen.
Diskusjon om ungdomsbesøk og skolekino
Deretter ble temaene ungdomsbesøk på kino og skolekino diskutert i grupper. Det hele ble avsluttet med en paneldebatt, moderert av Ivar Halstvedt fra Kulturmeglerne. Panelet besto av Berit Andersen (NFI), Erlend Serigstad (Bryne kino), Ann-Karin Atterås (Voss kino), Jeanette Heggland (Bergen kino), og Leah Sogn, som er elev på medier og kommunikasjon ved videregående skole. I debatten ble det særlig fokusert på hvordan man kan nå ungdom gjennom sosiale medier, deres valg og preferanser, samt hvordan kinoene kan tilrettelegge bedre for denne aldersgruppen.
Vest-Norsk filmsenter og ny dokumentarfilm
Stine Tveten fra Vest-Norsk filmsenter holdt en presentasjon om filmsenterets virksomhet. Hun introduserte deretter produsent Elisabeth Kleppe fra produksjonsselskapet Aldeles, som fortalte om sin nye dokumentarfilm «De rettsløse», som omhandler tyskerjentene under andre verdenskrig og hvordan de ble behandlet. Filmen vil også åpne BIFFs dokumentarfilmprogram.
Kiosk og popcorn – presentasjon med smaksprøver
Før lunsj holdt Peter Johansson fra Sundlings og Lars Rundgreen fra Location en presentasjon om kiosk- og popcornprodukter. Kinoene fikk også utdelt smaksprøver på popcorn.
Status og trender i kinobransjen
Etter lunsj tok Film & Kinos administrerende direktør, Espen Pedersen, over med en presentasjon om utviklingstrender og status for flere viktige saker i kinobransjen, inkludert avgifter til Tono og Gramo, samt arbeid med helligdagsfredsloven. Han ga også en grundig oversikt over statistikk fra ulike kilder (SSB, Virke, Rapportserver m.m.), samt prognoser for 2024 og 2025.
Teknologiske løsninger fra Kinotech
Tor Brede Michelsen fra Kinotech presenterte selskapets virksomhet og tjenester for kinoene, inkludert prosjekter de har gjennomført siden oppstarten. En overraskelse var introduksjonen av Thomas Pettersen, nyansatt i det nye selskapet Kinotech Seating. Pettersen har bakgrunn fra Foraform og Holmris/Formfunk, med lang erfaring innen salg av stoler til kinoer og kulturhus.
Effekten av kinoreklame og salkonsepter
Ronny Lieblein fra MDN holdt et innlegg om effekten av kinoreklame, støttet av tall fra flere undersøkelser. Han fremhevet hvor viktig kinoreklamen er for den totale effekten av reklamekampanjer, med særlig vekt på ungdomssegmentet. Lieblein refererte til flere undersøkelser fra Ipsos og andre.
Elisabeth Brinch fra Filmweb presenterte deres virksomhet og tjenester til kinobransjen, med et spesielt fokus på Kinoklubben, som hun leder.
Deretter tok Robert Sigfusson fra Film & Kino ordet for å snakke om salkonsepter på kino. Han viste til konkrete nybygg og ulike tilnærminger til kinobygg i Norge.
Fremtidige planer fra UniqueX
Til slutt kom Ørjan Taule fra UniqueX, som presenterte selskapets aktiviteter og planer for 2024 og 2025, med fokus på deres ulike plattformer og tilbud til kinobransjen.