Annonse

Sterk april for norske kinoer: Kinobesøket opp 60 prosent

«En Minecraft-film» bidro til rekordbesøk – nå spår bransjen et knallår for kinoene.

Det ble solgt 665 577 kinobilletter i Norge i april, en økning på hele 60 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Etter en treg start på året, er kinobesøket nå på nivå med fjoråret etter årets fire første måneder.

– Vi er veldig glade for den oppturen vi har sett i april. Ikke minst traff «En Minecraft-film» det norske kinopublikummet godt og skapte stort engasjement i kinosalene, sier Espen Lundberg Pedersen, administrerende direktør i Film & Kino.

Filmen, som hadde premiere 4. april, har allerede solgt 365 518 billetter – og sto alene for over halvparten av alle solgte kinobilletter i april.

Høye forventninger til mai

Lundberg Pedersen er optimistisk for månedene som kommer.

– I mai skal vi måle oss mot en relativt svak mai i fjor. Jeg tror derfor på mer enn en dobling i kinobesøket denne måneden. Norske kinoer har mye snadder for hele familien i mai og de kommende månedene. Det er bare å glede seg, sier han.

Flere store filmpremierer venter i mai, deriblant «Mission Impossible: The Final Reckoning» (21. mai), live-action-versjonen av «Lilo & Stitch» (23. mai), samt Marvel-filmen «Thunderbolts», som hadde premiere 30. april.

Også sommeren byr på et tettpakket kinoprogram med titler som «Jurassic World Rebirth», «Superman», «Fantastic 4: First Steps» og norske «Heim».

På vei mot et sterkt kinoår

Etter et svakt første kvartal – med 12,5 prosent færre besøkende enn samme periode i fjor – har april gitt et solid løft for kinobransjen.

I fjor endte det totale kinobesøket på 8,17 millioner solgte billetter, en nedgang på drøyt 1,2 millioner fra 2023. Likevel tror Lundberg Pedersen på et enda sterkere 2025.

– Jeg er ganske trygg på at vi får det beste kinoåret hittil etter pandemien, sier han.

På årets kinotopp følger «Bridget Jones: Mad About the Boy» som nest mest sette film, med 189 767 solgte billetter etter premieren 14. februar.

Flere undersøkelser viser at nordmenn ønsker å gå mer på kino – og med en rikholdig kinomeny de kommende månedene, ligger alt til rette for at publikum finner veien tilbake til kinosalene.

Annonse
Skroll til toppen