Disneys kommende live-action-film topper billettsalget i USA og spås å bli sommerens store kinofavoritt for barnefamilier.
Interessen for den nye versjonen av Lilo & Stitch er allerede skyhøy. Ifølge det amerikanske nettstedet Deadline, som viser til billettjenesten Fandango, har filmen satt rekord som årets mest solgte familiefilm på forhåndssalget i USA – foran storfilmer som Minecraft, Snøhvit, Dog Man og Paddington i Peru.
Filmen tar også en sterk andreplass over tidenes mest populære Disney live-action-filmer på Fandango, bare slått av Løvenes konge fra 2019.
Kan dra inn over en milliard kroner på en helg i USA
Prognoser anslår at filmen kan spille inn hele 120 millioner dollar – rundt 1,3 milliarder kroner – i løpet av Memorial Day-helgen i USA (23.–26. mai). Det er betydelig mer enn Mission: Impossible – Final Reckoning, som ventes å nå 80 millioner dollar.
– Lilo & Stitch har vært elsket av familier i generasjoner. Nå får fansen gjenoppleve magien i en ny og varm fortelling, sier Jerramy Hainline fra Fandango til Deadline.
Blant de mest etterlengtede filmene i sommer
I en undersøkelse blant over 5000 amerikanske kinogjengere ble Lilo & Stitch rangert som en av de ti mest etterlengtede filmene denne sommeren.
Den nye filmen har norsk kinopremiere 23. mai, og mye tyder på at også norske familier vil strømme til kinoene.