Det var ikke de svenske filmene som trakk publikum til svenske kinoer i fjor. Svenskproduserte filmer sto for 17 prosent av kinobesøkene i 2023, melder Dagens Nyheter.
Tallet kommer fra Sveriges biografägareförbund og kan sammenlignes med 2022, da 19 prosent av kinobesøkene gikk til svenske titler. Til sammenligning hadde norske filmer en markedsandel på 27 prosent i Norge. Danske filmer har tiltrukket seg minst 30 prosent av danske kinobesøk de siste årene.
– Vi ønsker at markedsandelen minst skal være 20 prosent. Våre danske kolleger har satt et mål på 29 prosent. Det bør svensk kino også gjøre, sier Peter Fornstam, administrerende direktør i kinokjeden Svenska Bio og styreleder i Sveriges biografägareförbund, til Dagens Nyheter.
Her er de mest sette filmene i 2023
Samtidig går flere svensker på kino totalt sett. Det rundt elleve millioner kinobesøkene i 2023 representerte en økning på ni prosent sammenlignet med året før.
– Hvis du lager bredere filmer, vil folk gå overalt, i hele Sverige, sier Peter Fornstam.
De mest sette filmene i Sverige i fjor var «Barbie», «Oppenheimer» og «Avatar: The Way of Water».