Orkanvind i håret, snø som daler over publikum – og blå, gigantiske flygende aper som svever rett over hodet ditt. Klassikerfilmen Trollmannen fra Oz fra 1939 er tilbake – denne gangen som en sanselig opplevelse uten sidestykke.
Torsdag kveld hadde Las Vegas’ gigantiske underholdningsarena The Sphere premiere på sin nyeste storsatsing: en kunstig intelligens-gjenfødt versjon av filmen som gjorde Judy Garland til evig Hollywood-ikon.
Prislapp: én milliard kroner.
– Vi åpner et nytt kapittel i historiefortelling, sier Jim Dolan, toppsjef i Madison Square Garden Entertainment, som eier The Sphere.
Fra mobilskjerm til stadionlerret
Da originalen ble vist på Grauman’s Chinese Theatre i 1939, var lerretet sju meter høyt – nok til å imponere med datidens revolusjonerende Technicolor. Nå utspiller reisen til Oz seg på en skjerm som måler 111 meter i høyden og 157 meter i bredden – tilsvarende tre fotballbaner.
Her får publikum ikke bare se tornadoen som river Dorothy bort fra Kansas. De kjenner den. Kjempevifter pisker vind i salen, konfetti virvler rundt, og setene rister mens lyden og lyset drar publikum inn i en digital virvelvind.
– Vi prøvde å bygge en tidsmaskin som kunne ta oss inn i filmskaperens fantasi, sier visuelleffektsjef Ben Grossmann, som vant Oscar for Martin Scorseses Hugo i 2012.
AI erstatter – og skaper – skuespillere
For første gang i filmhistorien har kunstig intelligens fylt inn det som kameraet aldri fanget. Dorothy får nye omgivelser, fra høye slottstak til flere karakterer rundt seg i scenene.
Men ikke alt imponerer. AI-sminken gjør enkelte figurer karikerte, og noen av birollene ser ut som uferdige digitale kloner – «blobs», som enkelte kritikere har kalt dem.
– Det finnes ikke noe endepunkt for denne filmen. Vi vil fortsette å bygge den måned for måned, sier Grossmann.
Allerede en kassasuksess
Arenaen har solgt 200.000 billetter bare for de første ukene. Den billigste billetten koster 104 dollar, rundt 1100 kroner. Snart åpner en søster-arena i Abu Dhabi, som også skal vise filmen.
Arven etter Oz
Mer enn 80 år etter premieren fortsetter universet å fascinere. I fjor ble et par av Judy Garlands ikoniske rubinsko solgt for svimlende 28 millioner dollar – den dyreste filmrekvisitten noensinne.
Universals musikalfilm Wicked, også basert på Oz, dro inn 755 millioner dollar på kino i 2024. Oppfølgeren får premiere i november.
Spørsmålet er nå: Vil Dorothys nye tornado trekke like mange inn i AI-kinoens fremtid – eller blåse filmkunsten helt på hodet?