Dagen begynte med Arturo Guillen fra Comstar som fortalte at data er nøkkelen til fremtidens kinobesøk. Vi har hatt 4% økning i kinobesøk i året de siste 10 årene. Billettsalget i verden øker mer enn i USA, som tradisjonelt var størst. Unge bruker mer tid på mobil enn på film og er i snitt hele 9 minutter på mobilen hver gang den brukes. 2 timer på kino kan være et offline alternativ for ungdommen.
Deretter kom AB Moosa fra Avalon Group for å snakke om Sør-Afrika. Kinoen kom på begynnelsen av 1900-tallet. Fra 1950 – 1990 var det segregert under Apartheid og dårlige vilkår. Fra 90 tallet har det tatt seg opp igjen. Av andre land i Afrika er Zimbabwe og Tanzania kjent for å være et sted med gode locations for filmbransjen, mens Kenya og Nigeria har den største filmproduksjonen. Kinomarkedet er under utvikling i Sør-Afrika. Fortsatt stor arbeidsledighet (27%) gjør at mange ikke har råd til kinobesøk. Den største kinokjeden Sterknektok har en markedsandel på 60% og nest største er Nu Mestro med 27%. I 2021 forventes besøket å overstige 21 millioner . Hollywoodfilm står for 78% av besøket. Men det er og en stor andel Bollywoodfilm. Durban er største «indiske by» utenfor India. Billettpris på 4 dollar, og kanskje derfor piracy fortsatt er et problem.
Christof Papousek fra Cineplex snakket deretter om Serbia, et land med 7 millioner Innbyggere, hvorav 2 millioner bor i Beograd. Serbia har et kinobesøk på 4,5 millioner og omsetter for 15 millioner euro, relativt lite i forhold til befolkningen. Billettprisen er 3,25 Euro. Lokale produksjoner er viktig i Serbia. 70 kinoer, 158 screens. De har som i Norge en mobil kino ala vårt Bygdekinoen.
Deretter var det et panel ledet av Julian Marcel med Tony Chambers, Duncan Clark, Jane Hastings, Alejandro Magana og Tim Richards. Dette segmentet ble kalt «The Second Digital Rendition». I Europa selges kun 18,7% av billettene online, men hele 70% sjekker film og kinotider på mobilen. Tony Chambers i Disney fortalte at det var viktig og øke frekvensen. Reklame spiller en stor rolle i ren «conversion to tickets», altså kjøpsutløsende reklame. Man vet idag mye om kundene og det er viktig å kommunisere. Folk ser film på alle plattformer, men ikke nødvendigvis i konkurranse med hverandre. Deling av data er essensielt for å kunne kommunisere ordentlig med kundene. Om ikke bransjen handler selv, vil større aktører som Google gjøre det for oss. Det er derfor vi må ta eierskap til dataen.
Abonnementsløsninger brukes noen steder, men ikke veldig utbredt. Vue f.eks har det i Nederland, men ikke andre markeder. Her er det viktig å trå varsomt og ikke har for lave priser som utkonkurrerer andre typer billetter.
Deretter var Lucia Recalde fra medieprogrammet i EU på besøk. Hun lovpriste kinoene for å være teknologisk sterke og hun påpekte også viktigheten av data. Kreative industrier står for 4,5 % av verdiskapingen i Europa og ansetter 7 millioner mennesker. De er opptatt av kulturell diversitet både i forhold til landene, men også til kjønn og bakgrunn.Tre ting er viktige i fremtiden sa hun – Publikum er nøkkelen. Disse må nås. Dertetter må man samarbeide på tvers av bransjer, f.eks tech og historiefortellere. Og man må bruke data om publikum for å satse på innovasjon.
Siste innslag før lunsj var et panel om «untapped Audiences» Her ble det fokusert på muligheten for å få andre grupper på kino enn de som går idag, spesiellt viktigheten av å få inn ungdommene ble også understreket.
Studiopresentasjoner
Les om Warner Brothers program her
UniFrance begynte presentasjonen med tre animasjonsfilmer for barn: Terra Willy om en gutt som havner på en fremmed planet og gjør oppdagelser med sin robotvenn. Deretter The Swallows of Kabul, var med i Un Certain Regard programmet I Cannes, som handler om et kjærestepar under Talibanstyret. The Bears famous invasion var den tredje animasjonfilmen og skildrer en verden der bjørner og mennesker lever side om side, ihvertfall til å begynne med.
Den politiske komedien Alice and the mayor handler om en ung kvinne som får jobb hos borgemesteren i Lyon og snur om på ting. Med Fabrice Luchini og Anais Demoustier. My Dog Stupid med Yvan Attal som både er regissør og hovedrolleinnehaver, og Charlotte Gainsbourg på skuespillerplass. En desillusjonert forfatter velger en napolitansk mastiff istedenfor familien og skyver de fra seg. Først når han lever i stillheten han har valgt skjønner han at han elsker dem. Of Love and Lies er bittersøt film om en ung gutt med en pappa som sliter med alkohol og arbeidsledighet. Gutten får en sjanse til å prøvespille for Arsenal og pappa skjerper seg da han får vite at sønnen er tatt ut. Men er han egentlig det? Ludivine Sagnier, Francoise Damiens og Andre Dussolier.
Sibyl, med Virginie Efira og Adele Exarchopoulos i hovedrollene, er en film om en psykolog som blir med sin pasient på filminnspilling og finner seg selv i utålelige situasjoner. By The Grace of God er siste filmen til mesterregissør Francois Ozon. Her følger vi en far som ser at presten som misbrukte ham som barn er tilbake i kirken og får fortsatt ha ansvar for barn. Han setter igang en prosess for å stoppe ham. The Room er en grøsser der et par flytter inn i et hus der der de finner et rom der alt de ønsker seg blir virkelig. Men tar de ting ut a huset så blir det til aske. Når moren ønsker seg et barn blir det skummelt. Her spiller Olga Kurylenko og Kevin Janssens. Zombi Child er en film som handler om en haitisk voodo og zombier på en fransk pikeskole.
Creative Europe Media viste også filmer de har støttet. Blant annet velkjente Rutete Ninja fra Danmark, og vår egen Ut å sjæle hester. Tillegg viste de klipp fra Agniezka Hollands MR Jones fra Stalin tiden i Sovjet. Med James Norton og Peter Sarsgaard. Pedro Almodovars siste, Pain and Glory med Antonio Banderas og Penelope Cruz. Queen of Hearts er en dansk drama der moren i familien forelsker seg i sin stesønn og forviklinger oppstår. The Traitor er en italiensk film om mannen som tystet og knakk den italienske mafiaen. Med Pierfransesco Favino.
CANAL + Presentasjon
Rosamund Pike i rollen som Marie Curie i Radioactive, all-star heist thriller The King of Thieves, Aardman’s stop-motion animasjonsfølger Shaun the Sheep Movie: Farmageddon og David Heyman-produsert The Secret Garden var bare noen av titlene presentert av StudioCanal i deres åpningspresentasjon på CineEurope.
Canal + presenterte seg som kontinentets ledende studio Blant de store titlene i presentasjonen, gitt av Anna Marsh og Hugh Spearing, var et eksklusivt bak-scene glimt fra Radioactive, filmen om Marie Curie fra Marjane Satrapi (Persepolis) og ihovedrollen Rosamund Pike som Nobelprisvinnende forsker.
Publikum fikk også en eksklusiv titt på teaser-trailer for Shaun the Sheep Movie: Farmageddon, oppfølgingen til 2015-filmen som tjente $ 110 millioner over hele verden. StudioCanal nevnte også en annen Aardman-film i pipeline, Chicken Run 2,
I en spesiell videopresentasjon ga den produktive og multi-prisbelønte produsenten Heyman noen svært tidlige glimt av visjonen bak tilpasningen av barnas klassiske roman The Secret Garden. Her spiller Colin Firth og Julie Walters. Marsh påpekte at prosjektet var en hit i Cannes-markedet, hvor den solgte ut på bare fem dager.
Tilhengeren til King of Thieves, James Marshs dramatiske gjenfortelling av U.K.s berømte Hatton Garden-ran, ble også vist, sammen med opptak fra familietittelen Mia og The White Lion. Etter Legofilmene kommer nå også en Playmobilfilm.
De viste også glimt fra en versjon fra den nyrestaurerte Apokalypse nå «The final Cut» der både versjon og teknisk oppgradering er håndtert av regissøren Francis Ford Coppola.
Vi gleder oss!