Coca Cola er hoffleverandør til kinoer over hele verden. Derfor må både de og kinoene tenkte nytt når det gjelder bærekraft. Nye lover og publikumsforventninger krever bærekraft og gjenbruk i fremtiden – også på kino, sier Nick Gault i Coca Cola Europa.
På Coca-Colas bærekraftseminar på CineEurope understreket Gault at også kinoene blir berørt av kravet til bærekraft og reduksjon av engangsembalasje. Plastsugerør er allerede forbudt. Plastdirektivet gjør at forbud mot engangsemballasje kommer etter. Tyskland og Frankrike leder an. På McDonalds i Frankrike har mann allerede introdusert gjenbruk.
Den belgiske kinokjeden Kinepolis har allerede av avskaffet engangsembalasje på de fleste av sine kinoer i Tyskland og kunne vise til at det også var lønnsomt økonomisk.
Bærekraftige brusbegre
Klimaendringene er nest etter krig den ledende bekymringen blant folk – den følges av andre flertall av miljøspørsmål.
-Interessant nok er det et vedvarende et gap mellom forbrukernes ambisjoner om bærekraftig/sunn livsstil og tiltak som er tatt for å gjøre det lettere for forbrukerne, innledet Gault:
– Som de fleste av dere vet, er bærekraft ikke bare uhyre viktig for Coca Cola, men det er et tema som ligger veldig nært mitt hjerte. Jeg forpliktet meg i fjor om at vi ville gjøre fremskritt på dette området, ikke bare meningsløse ord, men reell, håndgripelig endring.
-Jeg forpliktet meg for noen måneder siden og jeg liker å holde det jeg lover. Så for første gang noensinne har vi vi har levert på denne forpliktelsen og lanserer bærekraftig brusbegre til kinoene. Vi har gjort en fullstendig business case som sikrer at dette ikke er en gimmick. Det er et levedyktig alternativ som alle kan rulle ut på kinoene sine i løpet av de kommende månedene. Etter syv vaskinger blir disse koppene ikke bare mer kostnadseffektive, men mer bærekraftige enn en standard pappkopp.
Publikum krever handling
-Når vi spør forbrukerne hva de egentlig ser som svært alvorlig i dag, er krigen i Ukraina nummer én. Men hvis vi ser på resten av listen, så handler nesten alle om miljøspørsmål.
Folk tenker klima og miljø. Her i Spania, som er et av Europas matkamre er det er tørt. Bøndene har problemer. Folk er personlig berørt og vil ha handling. De vil ha miljøvennlige produkter, sunnere produkter og leve mer miljøvennlig. Dette er deres ambisjon. Generasjon Z ønsker virkelig å være mer miljøvennlige. Spørsmålet er, hvordan kan vi hjelpe dem?
Coca Cola i Europa, vi har en stor ambisjon. Vi ønsker å være netto null utslipp innen 2040 over hele verdikjedene. Dette kan høres lett ut, men det er ikke lett. For hvis vi ser på hvor vår største karbonpåvirkning er i dag, så ser vi at 40 % kommer fra emballasje. 20 % kommer fra ingredienser.
Ser vi på ingredienser, har vi en stor ambisjon om ernæring. Vi ønsker at 50 % av drikkene våre innen 2025 er i lav eller nullkaloriprodukter. Og vi ønsker også innen 2025 å redusere mengden sukker med 10%. Dette kommer på toppen av det vi allerede gjorde fra 2020. Dette betyr at innen 2025 må vi redusere 33 % sukker i drikkene våre. Vi har en handlingsplan om en verdens uten avfall. Vi ønsker er all hver emballasje vi produserer og selger kommer i retur i 2030. Dette for å skape en sirkulær økonomi. Dette med gjenbruk er en forpliktelse fra Coca Cola, sier Nick Gault.