Annonse

Det 8. konvent for filmformidling finner sted i Bergen under BIFF

Det årlig avholdte konvent for filmformidling er det fremste møtepunktet for aktører innen filmformidling, og finner sted i Bergen under BIFF hver oktober.

Her samles filmfestivaler, distributører, kinoer, filmklubber, cinematek, filmkritikere, politikere og støttegivere for en dag med foredrag, samtaler og debatter om de mest aktuelle problemstillingene og temaene innenfor filmformidling.

DET 8. KONVENT FOR FILMFORMIDLING
Tid: Torsdag 17. oktober, kl. 0930 – 1630
Sted: Kulturhuset i Bergen, Vaskerelven 8

Etter fjorårets svært populære konvent, med mer enn 130 påmeldte, ser vi atter en gang frem til å invitere til begivenhetsrik og inspirerende dag i filmformidlingens tegn. Nøyaktig program med tider for dagen blir annonsert i starten av oktober.

I påvente av nyheter om en sagnomsust strategi for filmformidling, fokuserer vi på noen av de store sakene som opptar bransjen:

Bærekraft i formidlingsbransjen: Festivaler som forsøkskanin

De fleste aktører føler på ansvaret for å drive miljømessig bærekraftig. Fremover blir det ikke bare et ønske, men også snart et krav.
For festivalene vil bærekraft være en faktor for driftstilskudd fra NFI, og rapporteringen skal være målbar på klima- og miljøarbeid.
Hvilke kriterier skal settes for bærekraft? Hva innebærer dette for festivalene? Når kommer kravene til kinoer og distributører?

«Man må slutte å se på strømmetjenestene som den store, stygge ulven»

I en kommentar i Aftenposten skrev May Synnøve Rogne dette, og om «filmer nesten ingen ser». Hun spurte: «Hva skal vi gjøre med elefanten i rommet? Bør filmene lanseres på kino i det hele tatt?» Ifølge Nostradamus-rapporten er det tabu å klage over for mange filmer. Konventet vil gjerne bidra til å bryte tabuer, og spør:
Vet vi egentlig nok om hva som appellerer til publikum? Skal distributørene være enda strengere med hva de tar inn?

Denne kinoen programmeres av kunstig intelligens: Vi får innblikk i planer som kan optimalisere kinodrift

Det føles ikke som et spørsmål om hvorvidt kunstig intelligens vil legge grunnlaget for hvordan en kino programmeres, men når.
Vil en avlastning i programmeringen gi mer tid til markedsføring, til kinodrift, frigjøre ressurser, så bør dette satses på for fullt? Hvilke faktorer skal telles som utslagsgivende for besøk? Hvordan unngår man en ensretting av innholdet?

Samarbeid innenfor filmformidlingen

Cinematek og filmklubber brenner for å vise et mangfold av filmer, og publikum sitter med et inntrykk av at de ikke rekker å se filmer på kino før de er borte. Hva skjer med tilgangen på filmer? Hvem passer på at det finnes eldre kopier å vise? Hva med samarbeid kino og filmklubb, er det ikke et stort uutnyttet potensial for samarbeid her?

Hvem tar ansvar for filmjournalistikken?

«Alle» journalister jobber frilans, filmstudioene styrer intervjuene, og kun de mest tannløse, klikkvennlige sakene består.
Hvordan ser fremtiden til filmjournalistikken ut, egentlig? Er det kritikernes ansvar å få flere til å lese anmeldelser? Og hvordan sikrer vi at det ikke bare er Fritt Ord og et par statsstøttede nisjeaviser som er i stand til å lønne filmkritikere?

Kinoen som foretrukken møteplass

Ferske spørreundersøkelser viser at publikum ser for seg å gå mer på kino fremover. Hvordan tiltrekke seg dem, og holde på dem: Hva slags type kino ønsker publikum seg og hva skal til for at de går enda oftere? Hvor mye vet vi egentlig om publikummet?
Først hører vi fra distributørene, deretter kinoene.

Les mer og meld deg på her: https://www.biff.no/article/konvent-for-filmformidling-2024

Annonse
Skroll til toppen