Annonse

CineEurope

For tre år siden forsøkte den europeiske kinoorganisasjonen (UNIC) å lage et alternativ til den amerikansk-dominerte CinemaExpo. Begge parter forsto raskt at et samarbeid ville være mer fruktbart, og i 2011 ble det konkretisert ved at navnet skiftet til CineEurope og det ble litt mer fokus på Europa. I år flyttet CineEurope fra Amsterdam til Barcelona. 

Arrangementet startet med et utvalg europeiske filmer, og siste dag fikk man på nytt anledning til å velge seg en europeisk film. Under åpningen fikk Lene Løken (direktør i Film & Kino) UNICs Achievement Award for sitt arbeid for organisasjonen, før studioene overtok showet med sine presentasjoner av kommende filmer og filmvisninger.

Årets utstilling var omtrent som vanlig i omfang, men preget av de store forandringene bransjen er inne i. Den som trodde at det var slutt med forandringer for en stund når kinoene er blitt digitalisert, har tatt grundig feil.

Peter Jackson har laget Hobbiten i 3D med 48 bilder per sekund. James Cameron ønsker seg muligheten for å gå helt opp til 60 bps i 3D. Det krever ny teknologi, nye standarder og oppgraderinger av det nyinnkjøpte digitale kinoutstyret. Filmene kommer også i 24 bps, så man må ikke gjøre endringer. I tillegg til den tekniske omleggingen, er HFR (High FrameRate – større bildehastighet) også kontroversielt blant mange, fordi det bryter med bildeopplevelsen slik vi er vant til på kino.

3D har hittil dreiet seg om bildene, men nå kommer det også 3D-lyd. Der brygger det opp til krig mellom ulike systemer. Skal det være et «objekt-basert» system, der man under miksingen plasserer lyden 3-dimensjonalt i rommet, slik som Dolby har lansert med sitt Dolby Atmos system med opp til 64 høyttalerkanaler, og IMM-sound med sitt 11.1 kanals system? Eller skal det være kanal-basert, slik vi er vant til med 5.1 kanals lyd, bare med flere kanaler og høyttalere plassert i flere nivåer, slik Barco ønsker med sitt Auro 3D system? Min spådom er at den som klarer å få med seg studioene, og få de store filmene i sitt format, vil vinne krigen. Selv om det er noen år frem i tid, er det bare å starte sparingen.

Og er det noen penger igjen, er det mye annet man kan gjøre for å gi sitt publikum en bedre opplevelse. Det er kommet mange nye stoltyper, med høyere komfort eller tilrettelagt for at man kan spise og drikke mens man ser film osv. Den norske stolleverandøren, Skeie, var som vanlig til stede med sine nye modeller. Også Unique Digital hadde en stand, der de presenterte Rosetta TMS og produktene rundt denne, som kan gi kinoene mange nye muligheter.

Det sosiale er viktig under slike arrangementer, og samholdet blant de norske deltakerne er godt. Det er en ypperlig anledning til å utveksle kunnskap og erfaringer med gode kolleger, og det er nok også en av grunnene til at så mange nordmenn hvert år deltar.

Annonse
Skroll til toppen