Annonse

Magiske milepæler

Walt Disney (1901-1966) blir gjerne hyllet som forrige århundres største amerikaner, større enn John F. Kennedy, Mohammed Ali, Franklin D. Roosevelt og Elvis. Gang på gang skapte han filmhistorie, ingen annen har hatt like stor innflytelse på tegnefilmmediet, og han regnes som selve grunnleggeren av den moderne underholdningsindustrien.

Kinoaktuelle Saving Mr. Banks skildrer hvordan Walt Disney kjempet en innbitt kamp med den britiske forfatteren P.L. Travers om filmrettighetene til hennes bokverk. Det gikk som vi vet i Walts favør, og Mary Poppins ble kronen på et livsverk som vanskelig kan oppsummeres i korte sammendrag. Skolekinonytt har like fult tatt på seg oppgaven og gir deg her ti viktige milepæler i underholdningshistorien som alle bærer Walts personlige signatur. Og som han selv sa det så treffende:

– Jeg håper vi aldri mister av syne én ting – at det hele ble startet av en mus.

Steamboat Willie (1928)
Regi: Ub Iwerks og Walt Disney (ukreditert)

Det er ikke den første tegnefilmen der bilder synkroniseres med lyd og musikk, men Steamboat Willie ble førstemann til å tiltrekke seg massiv oppmerksomhet. Samtidig markerte den «fødselen» til et av tidenes største populærkulturelle ikon: Mikke Mus. Steamboat Willie er den tredje Mikke-tegnefilmen som ble produsert. Men siden den ble distribuert før Plane Crazy og The Gallopin’ Gaucho, regnes Steamboat Willie som den første.

Flowers and Trees (1932)
Regi: Burt Gillett

Walt Disney utmanøvrerte konkurrentene da han sikret seg fem års enerett til Technicolors revolusjonerende fargeprosess og brøt ny grunn med Flowers and Trees , verdens første, kommersielt distribuerte tegnefilm produsert i farger. Filmen var allerede i produksjon i klassisk svart-hvitt, men Disney snudde på hælen og høstet lovord fra publikum og kritikere for det endelige resultatet.

The Three Little Pigs (1933)
Regi: Burt Gillett

I 1929 startet Disney produksjonen av en serie animerte kortfilmer med samlenavnet Silly Symphonies som skulle komme til å tjene som plattform til å eksperimentere med prosesser og teknikker, karakterer og historiefortelling. The Three Little Pigs markerte et gjennombrudd i karakterdesign, til åpenbar inspirasjon for konkurrerende selskaper da de senere kom opp med figurer som Tom og Jerry, Snurre Sprett og Daffy Duck. The Three Little Pigs er ansett som den mest suksessfulle animerte kortfilm gjennom tidene.

The Old Mill (1937)
Regi: Wilfred Jackson

The Old Mill  ble den første til å benytte multiplankamera til å skape en dybdeeffekt man tidligere aldri hadde sett i en tegnefilm. Den byr ellers på realistiske skildringer av dyreatferd, kompleks belysning og fargeeffekter, grensesprengende gjengivelse av vind, lyn, krusninger og refleksjoner på vannflaten, og tredimensjonal rotasjon av detaljerte objekter.

Snehvit og de syv dverger (1937)
Regi: Diverse regissører

På bare et lite tiår gikk tegnefilmen fra steinalderen til renessansen som følge av Walts idéer, visjoner og utrettelige vilje til å ta sjanser der andre skygget unna. I 1937 ble tanken om en helaftens tegnefilm ansett som så risikofylt at prosjektet ble gitt tilnavnet «Disneys galskap». Men med Snehvit og de syv dverger var en ny kunstform skapt, og innledet en lang rekke helaftens tegnefilmer som aldri har kunnet overgå Snehvit.

Fantasia (1940)
Regi: Diverse regissører

Fantasia står som et av de mest ambisiøse tegnefilmprosjekt gjennom tidene, som beviste en gang for alle at tegnefilm kunne være kunst for sin egen del. Enorme ressurser ble lagt i å vise publikum hvilke muligheter som lå i tegnefilmmediet. Og har man først sett Fantasia er det vanskelig å lytte til for eksempel Ponchiellis Timenes dans uten å se for seg dansende struts, elefanter og flodhester i ballerinaskjørt.

Song of the South (1946)
Regi: Harve Foster og Wilfred Jackson

Disneys første spillefilm er forut sin tid med tanke på når den er laget. Barna leker sammen uten tanke om rasetilhørighet og alle respekterer Onkel Remus, uansett farge. De usympatiske karakterene er alle hvite, og Remus blir farsfigur for en hvit gutt. I tillegg skrev James Baskett historie som den første fargede, mannlige skuespiller til å motta Oscar. På grunn av kritikk om stereotyp fremstilling av fargede, er Song of the South i dag den mest utilgjengelige av titlene i Disneys arkiv. En kritikk stadig flere stiller seg undrende til uten at det har resultert i relansering på DVD eller BD.

Seløya (1948)
Regi: James Algar

Seks måneder på Aleutene utenfor Alaska og 10.000 meter film resulterte i en halvtimes naturdokumentar om seler Walt måtte jobbe hardt for å selge inn til kinosjefene. Publikum elsket den og Seløya ble modell for ikke bare Disney-dokumentarer, men for naturdokumentarer generelt; en god historie, menneskeliggjorte dyr tillagt følelser, og musikk som gjorde de til «ekte» filmer.

Disneyland og The Mickey Mouse Club (TV-show)
Walt var den første av Hollywood studiosjefer til å se potensialet i det nye fjernsynsmediet, samt løsningen på hvordan finansiere en fornøyelsespark. I 1954 gikk ABC med på en avtale om å bidra økonomisk til Disneyland-prosjektet i bytte mot ukentlig TV-serie med samme navn, med Walt selv som programleder. Året etter fikk det selskap avThe Mickey Mouse Club, den største satsningen på barne-TV i USA til da.

Mary Poppins (1965)
Regi: Robert Stevenson

Mary Poppins symboliserte alt som var Disney; animasjon, musikk, spesialeffekter, utsøkt kunst, perfekt casting og skuespill. Dette ble Walts siste karrieremessige høydepunkt, året etter døde han av lungekreft og en hel verden sørget. Tilbake står en omfattende arv med eviggrønne perler som på imponerende vis beveger, engasjerer og trollbinder stadig nye generasjoner.

Annonse
Skroll til toppen