Annonse
Foto: Sigurd Moe Hetland

Populær bransjedag

Med miksen av dagsaktuelle temaer, som hvilke muligheter den digitale utviklingen gir, antipiratarbeid, trender og analyser av markedet og ikke minst paneldebatten om hvor lang tid det bør ta fra en film har kinopremiere til den kommer i andre plattformer, sikret Bransjedagen variert representasjon fra bransjeaktørene. Både videoforhandlere, videodistributører, filmdistributører, filmprodusenter, de digitale filmtjenestene, kinosjefer og andre interesserte var på plass som bidragsytere i programmet og som deltakere i salen.  

Jon Einar Sivertsen, som har vært prosjektleder for Bransjedagen, vektla i sitt åpningsinnlegg at endringene i måten å se film har ført til store utfordringer i bransjen, men at det også har tilført bransjen nye muligheter.

Det var knyttet store forventninger til Rundebordsdebatten. Med temaet Hva nå? Muligheter og løsninger sett i lys av bransjens utvikling var det fokus på lokal film og hvilke utfordringer dagens struktur og vinduspolitikk gir. Det ble også diskutert hvilke muligheter den digitale utviklingen gir.

Det ble helt innledningsvis bekreftet fra Morten Christoffersen i Nordisk Film Distribusjon at det er filmdistributørene som bestemmer hvor langt et vindu skal være og at hensikten er å tjene mest mulig penger. Fra kinoenes side bekreftet SF Kinos Lars Fuglevik at det er ønske om et så stort vindu som mulig, men at det er greit at filmene går over til andre plattformer når de er utspilt på kino uavhengig av spilletid.

Christoffersen sa også at det er en total vurdering av filmens potensial som avgjør om den skal ut på DVD, men økonomisk er man kommet helt på kanten av det lønnsomme nå. Han mener kinomarkedet er blitt mer uforutsigbart, og han viste til Operasjon Arktis som fikk godt besøk da den ble satt opp igjen på kino selv om filmen var kommet på DVD.

Altibox og Hans Bjarne Solheim mener man må lytte til kundene og at bransjen må endre forretningsmodell, men de vil ikke betale for kortere vindu. De mener man må lete etter penger andre steder. De har en markedsandel for TV på 13 prosent og har ikke anledning til å betale det som trengs for eksklusivitet. Diskusjonen må handle om flere elementer enn pris. Vi må ha en dialog om hvordan vi kan skape vekst for hele filmens liv. På spørsmål om digitale kanaler bør være med å investere i produksjon av film, svarte Altibox at de ikke er avvisende, men at film ikke driver butikken. I tilfelle må de få friere rammer for å endre forretningsmodellen.

Produsent Stein Kvae mener at vindu er prisdifferensiering. Filmen selges først til plattformen der man tjener mest. Deretter nest mest osv. Filmen Kraftidioten ble brukt som eksempel. Etter salget til kinoene ga salget til Tyskland større inntekter enn DVD-salget noen gang ville gjort i Norge.  For øvrig er det slik at når filmen har premiere og vi forholder oss til den, er det flere år siden kontraktene om salg ble inngått. Men hvis noen vil gjøre noe med vinduene, er det bare å betale godt nok.  Han ga et eksempel med Tusen ganger god natt der produksjonsselskapet mottok 2,5 millioner kroner fra kinodistribusjon, 500 000 kroner fra det fysiske dvd-salget og så langt 42 500 fra VOD-salget. Han mener for øvrig at det kanskje er på tide å plukke ut noen filmer for visning i alle kanaler samtidig og se hvordan det arter seg. Dette ble kommentert fra salen med at det er for mange ledd som skal ha betalt ved salg til VOD.

Representanten for det fysiske salget, Kenneth Ruiz Davila i Scott Norge, fremholdt at det fysiske salget ut av butikk fremdeles er viktig og at dagens vinduer er for lange. En film med 5 000 besøk på kino og DVD-utgivelse fem måneder senere gjør det vanskelig å få hylleplass. Og han minnet om at de må betale for antallet filmer de bestilte tilbake i tid uansett om filmen ikke går så bra. Han mener publikummet bør få velge selv hvilken plattform de vi se filmen på mens den fremdeles er «hot».  Det vil si at alle plattformer er inkludert i samme vindu. Dette sluttet videogramforeningen ved Gustav Wedel Jarlsberg seg til. 80 prosent av omsetningen kommer fra 20 prosent av kundene, så det er viktig å gjøre noe med vinduene.

Vibeke Skistad i Euforia ga til kjenne at filmene kanskje ikke skal på DVD, men gå rett på VOD. Dette gjelder spesielt hvis de ikke kommer inn i dagligvarekjedene. Prisen på VOD bør være høyere hvis filmen kommer raskt. Det er viktig å tenke hele filmens liv, ikke bare kinoene.

På spørsmål om hvordan bransjen bør møte den kanskje største konkurrenten, piratfilm, sa Wedel Jarlsberg at man ennå ikke hadde ønsket å legitimere det illegale, men at nå må med i strategiene fremover. Det ligger imidlertid på internasjonalt nivå.  Christoffersen sa at det er uakseptabelt at filmene bare er tilgjengelig på ulovlig vis på nettet i vinduet.

Videorådgiver Erik Zmuda i Film & Kino, som var ordstyrer under debatten, stilte spørsmål ved om man kanskje kunne korrigere vinduene så fort man så filmkritikken og premieren var overstått. Han oppsummerte med å fortelle at en ny amerikansk undersøkelse fra RBC Capital Markets viser at dersom filmen er tilgjengelig på VOD i løpet av 90 dager, så mener 59 prosent at vinduene ikke har betydning for om de går på kino. Likeledes oppga 22 prosent at de vil droppe kinoen hvis filmen kommer på VOD etter en måned. 18 prosent sa at de dropper kinobesøket hvis filmen slippes samtidig begge steder. Han sa også at det fysiske markedet fremdeles vil leve lenge. Det er mange muligheter og et relativt høyt salg selv om det er lavere enn tidligere. Alle har kjøkken hjemme, likevel går restaurantene bra!

I tillegg til de øvrige saken som er oppsummert nedenfor, presenterte videodistributørene også et bredt utvalg av kommende filmer.

 

Presentasjonene ligger under Aktuelle lenker, men nedenfor følger en kort oppsummering:

GfK – Filmrapporten 2015
Analyseselskapet GfK la frem oversikten over det fysiske og digitale markedet i 2014. De konstaterte at tallenes klare tale tyder på at SVOD (strømmetjenester) har nesten hele markedet på de digitale plattformene, men at det antakelig ikke konkurrerer med det tradisjonelle filmkonsumet. I konsumentkroner (abonnement) er kino og SVOD ganske like. Det vil være et fysisk marked også i fremtiden, men det vil være forskjell på hvilken film som kommer digitalt og fysisk.

Medietilsynet
Den nye beskyttelsesloven, som høyst sannsynlig trer i kraft 1. juli, lovregulerer kravet til bildeprogramdistributøren (i denne sammenheng vidogramdistributørene) om å aldersmerke videogrammet tydelig på forsiden av omslaget. Bestillingstjenester og VOD skal informere om aldersgrensene før endelig bestilling gjennomføres, samt i presentasjon og omtale av bildeprogrammet.

Altibox
Det er viktig å levere minimum det kunden for venter, helst mer. Altibox har alltid hatt god kundekontakt og levert det kunden ønsker og forventer. Dette er nøkkelen til selskapets suksess, sier Hans Bjarte Solheim, markedsdirektør i Altibox. Kunden er i bevegelse og benytter ulike plattformer, men ser mer film enn noen gang. Den store skjermen (TV) har førsteprioritet. Når det kommer presse på verdikjeden, må man se etter nye muligheter. Man må se nærmere på hva som kan gjøres med vinduene. Altibox lanserer kjøpefilm i løpet av kort tid.

Antipiratarbeidet
Rettighetsalliansen informerte om status for antipiratarbeidet i et nordisk perspektiv. Her kommer det mer informasjon. Presentasjonene fra Rettighetsalliansen blir lagt ut så snart den foreligger.

Annonse
Skroll til toppen