Annonse

Mørke skyer over Ridderdalen

Første gang vi stiftet bekjentskap med Ridderdalen var i NRK Supers populære julekalender i 2012. Tre år er gått siden hendelsene og portalen til vår egen verden er stengt. Den slemme Snerk finner Julekongens magiske rustning, som gjør ham til hersker over Ridderdalen.

Men den ene hansken mangler for å gjøre rustningen komplett, og når Snerk forsøker stjele den fra dronning Eiril, ramler hun gjennom portalen og havner på sykehus i koma. Dermed må Kevin dra tilbake til Ridderdalen for å finne ut hva som er skjedd.

Eventyr i stort format
Thale Persen har laget flere dramaserier og dokumentarer. Blant dem er dokumentaren A1- for alltid, som ble nominert til Amanda for beste Barne- og ungdomsfilm i 2002, og dokumentarserien Avd: Barn, som var nominert til Gullruten i 2006.

I 2012 regisserte hun NRKs populære julekalenderserie Julekongen, med manus av Harald Rosenløw Eeg og Lars Gudmestad. Med Julekongen – Full rustning gjør hun sin spillefilmdebut, men hun vet ikke om det er så mange flere fordeler ved å jobbe i filmformat kontra TV-serie.

– Selv om film er et annet og bokstavelig talt større format, så er måten å jobbe på den samme. Men det gir selvsagt flere visuelle muligheter og historien må nødvendigvis bli litt mer effektivt fortalt enn i en lengre TV-serie. Jeg liker veldig godt begge deler, forteller hun til Skolekinonytt.

Flukten fra grå sosialrealisme
Familiefilmer med elementer av eventyr og fantasi er svært populære hos målgruppen. Thale Persen er ikke i tvil om hva som trekker folk til kinomørket for å se filmer som Julekongen – Full rustning.

– Mange slike filmer inneholder et parallelt univers, magi og ting som ikke finnes i virkeligheten. Det er jo en besnærende tanke å få tilgang til alt dette. Det å kunne drømme seg vekk og tenke at alt er mulig tror jeg mange barn, og kanskje også voksne, liker godt. Og så er det deilig å flykte litt fra den kanskje litt kjedelige og grå sosialrealismen vi alle er en del av.

– Hvilke eventyrfilmer så du selv da du var barn, og hvor mye har de inspirert deg som regissør?

– Jeg er født på 70- tallet, et tiår der eventyrfilmer kanskje ikke stod øverst på plakaten. Men jeg husker svært godt filmer som E.T. og Tilbake til fremtiden som jo kan sies å være en form for science fiction-eventyr, minnes Persen.

– Det som er fint med eventyr er at det som regel handler om en helt med sterk motgang, men at han eller hun samtidig er den utvalgte. Det kan jeg selv like svært godt. Men jeg er nok blitt mer inspirert av senere filmer som Harry Potter og Ringenes Herre og nå i det siste Hunger Games-filmene, som jeg synes er helt fantastiske.

Sterke heltinner i et originalt verk
I Julekongen – Full rustning står tre sterke jenter i sentrum fremfor en historie dominert av gutter. Skolekinonytt spurte regissør Thale Persen om filmmediet er blitt flinkere på å løfte frem heltinnene.

– Det er i alle fall mange flotte jenter å se, kanskje spesielt i mer action- og eventyrrettede filmer. Jeg tenker for eksempel på Catniss Everdeen i Hunger Games og Tris Prior i Divergent. Jeg vet ikke om dette er tilfeldig eller bevisst, men det er uansett flott å se at dette er tilfelle i filmer som retter seg mot det litt yngre publikummet.

TV-serien og filmen om Julekongen er ikke basert på et litterært verk slik mange familiefilmer ofte er for tiden. Tvert imot har Persen selv vært med på å utvikle historien og universet sammen med manusforfatterne.

– Da skaper en selv karakterene og historien, og du trenger ikke ta hensyn til det opprinnelige verket eller tenke på hvilket forhold publikum har til det. Publikum har heller ikke forventninger om hvordan den og den karakteren skal være og se ut.

– Hva tenker du selv om at mange filmer for barn og unge er basert på allerede utgitte verk kontra originale historier?

– Jeg kan forstå at det kan føles «tryggere» å lage film av noe som allerede er kjent for publikum. Mange bøker og karakterer innbyr dessuten til å bli filmatisert. Det kan også være en fordel når en skal finansiere en film. Men jeg skulle ønske at flere bokforfattere var interessert i å skrive originalt for film, forteller hun til Skolekinonytt.

Jakten på den «ekte» Ridderdalen
Årets julekalender på NRK er et gjensyn med nettopp Julekongen. Skolekinonytt spurte Persen om vi kan vente oss flere eventyr fra Ridderdalen, med Persen selv i registolen.

– Det vil tiden vise. Det er et univers som jeg elsker å være i og som jeg synes er så rikt at det nok ikke vil være vanskelig å komme opp med nye historier.

Hva ønsker du publikum skal ta med seg med etter å ha sett Julekongen – Full rustning?

– At de har hatt en god kinoopplevelse som gjør at de får lyst til å gi personen ved siden av seg en klem. Og at verden kanskje er blitt litt større for det yngste publikumet. At de har ledd godt og opplevd det gode grøss.

– Helt til slutt: Hvor skal vi reise for å besøke den «ekte» Ridderdalen?

– Ridderdalen foregår i en annen tid, i en form for middelalder uten at det skal være en tidfestet periode. Vi skulle ha et slott, noe et land som Tsjekkia er fullt av. I tillegg ville vi gjerne ha en skog som ikke var helt typisk norsk. Så hvis du skal besøke Ridderdalen fra filmen, må du dra til slottet Kost som ligger ved en by som heter Jicin, en liten times kjøretur fra Praha.

Annonse
Skroll til toppen