Foto: Sigurd Moe Hetland
Den siste dagen av årets kinokonferanse ble åpnet av Ludvig Johansen og Cathrine Kanck-Vårdal fra Disney. De gjennomføre en casepresentasjon og snakket om hvordan de arbeidet med å markedsføre filmen «Doctor Strange» i Norge.
Johansen innledet presentasjonen med å fortelle om kampanjeplanlegging og hvordan de arbeidet med lanseringen av Doctor Strange. Han beskrev at prosessen består av fire grunnleggende faser: identifisere filmens egenskaper, definere kjernemålgrupper, finne optimal mediemiks og lokalisere materiell.
Mediemiksen
Johansen forklarte at den delen av prosessen som det i dag skjer mest endringer i, er mediemiksen. Han utdypet ved å vise til hvordan medieutviklingen har endret seg fra 1960-2015 og hvordan internett og mobilt innhold har tatt over for øvrige flater. På bakgrunn av utviklingen, forklarte Johansen hvilken mediemiks de valgte å gå for med Doctor Strange: TV, You Tube, VG-nett, sosiale medier og filmweb.no.
PR-tidslinjen
Videre i presentasjonen snakket Kanck-Vårdal om PR-arbeidet med Doctor Strange og det hun definerte som ”PR-tidslinjen”. I arbeidet med Doctor Strange ble den første pressemeldingen om filmen sendt ut i november 2015 før de i April i 2016 publiserte de første smakebiter fra filmen med teaser-trailere.
I løpet av sommeren 2016 startet nyheter å spre seg. Hun forklarte at når det gjelder superheltfilmer slik som Doctor Strange, er det mange fans i Norge som plukker opp nyheter fra andre deler av verden før Kanck-Vårdal selv rekker å sende ut pressemeldinger til mediene i Norge. Ofte blir nyhetene derfor plukket veldig tidlig opp av mediene i Norge.
Gjennom høsten 2016 ble det arrangert forskjellige events for å promotere filmen. En utfordring med å jobbe med norsk presse, er at de har høyt krav til eksklusivt innhold. I tillegg er det ofte vanskelig for pressen i Norge å dra til arrangementer hvor filmene promoteres.
Johansen snakket videre om hvordan kinoene bidro til å forsterke og forbedre kampanjen med Doctor Strange. Materiell på kinoene har en viktig rolle for å gjøre filmen aktuell. I tillegg har kinoene en god mulighet for å gjennomføre spesialarrangement med filmen for å skape blest rundt filmen. Et tredje tiltak som kinoene har mulighet til å gjennomføre, er markedsføring gjennom egne kanaler. For eksempel blir det delt ut mye merchandise gjennom konkurranser som kinoene publiserer på sosiale medier. Dette gir stor effekt forklarer Johansen
Avslutningsvis understreket både Kanck-Vårdal og Johansen hvordan alle tiltakene er viktig å jobbe med og samspillet mellom disse er nøkkelen til suksess.