Annonse
Cannes Film Festical 2017

Kinoene på barrikadene

Under årets Cannes-festival har man for første gang sluppet til to Netflix-finansierte filmer i den prestisjetunge hovedkonkurransen, nærmere bestemt «Okja» av Cannes-yndlingen Joon-Ho Bong og «The Meyerowitz Stories» av Noah Baumbach. Dette har festivalen imidlertid sørget for at ikke kan skje i fremtiden, da de i forkant av årets festival annonserte at det ikke lengre vil være mulig å delta i hovedkonkurransen med mindre filmen vil få premiere på franske kinoer, noe som innebærer at filmen ikke kan sees på strømmetjenester før ettter 36 måneder. Denne regelen, med et 3 års vindu fra kino- til strømmepremiere, har ikke Netflix villet akseptere og lenge vært i konflikt med franske kinoer.

Nå har franske kinoer lagt press på Cannes-ledelsen for at festivalen fortsatt skal være en kinofilm-festival og ikke et lanseringssted for strømmetjenester, og altså vunnet frem med en regelendring som trer i kraft allerede neste år. Cannes-festivalen får full støtte for denne endringen fra festivalene i Venezia, Toronto, London og flere.

Almodóvar støtter kinoene

Også årets jurylformann Pedro Almodóvar støtter kinoperspektivet fullt ut:

– Digitale plattformer er berikende, men de bør ikke gå på bekostning av eksisterende kunstformer som kinofilmen. (…) den eneste løsningen er at de nye formene aksepterer og underkaster seg det eksisterende regelverket, sa han på en fotoshoot på Croisetten tidligere i uka.

Og selv om den kjente filmskaperen ikke ville kritisere strømmetjenestene direkte, la han ikke skjul på at det er kinoen som står hans hjerte nær:

– (…) jeg vil slåss så lenge jeg lever for å bevare muligheten for å bli hypnotisert av det store lerretet. Første gang du ser en film tror jeg måten du ser den på er avgjørende. Det skulle ikke være på en skjerm som er mindre en stolen du sitter på, og det skulle ikke være en del av hverdagens gjøremål. Du skal føle deg liten og ydmyk foran det store lerretet.

 

okja_unit_19262_r_-_h_2017.jpg

Tilda Swinton i «Okja», finansiert og distribuert av Netflix.

Boikott og buing

Under visningen av «Okja» i den store Lumiere-salen i Cannes ble det sterk buing da Neflix-logoen vistes på lerretet, og det ble mer buing når visniningen i tillegg fikk tekniske problemer. Filmen, som på tross av kontroversene har fått stort sett posistive anmeldelser så langt, vil bare få kinopremiere i USA og Sør-Korea,  og da samtidig som strømmepremieren. Visningene i Cannes av både «Okja» og «The Meyerowitz Stories» boikottes av franske kinoer og den europeiske kino-organisasjonen UNIC.

 

Les også: Verdens første VR-marked i Cannes

 

Seriepremierer

TV-dramaet hylles under årets Cannes-festival, med premiere på de første to episodene i sesong 3 av David Lynchs kultserie «Twin Peaks» og sesong 2 av Jane Campions kritikerroste «Top of the Lake». Begge de to serieskaperne er først og fremst kjent som filmskapere, og har begge vunnet den prestisjetunge Gullpalmen i Cannes, henholdsvis for «Wild at Heart» (1990) og «Piano» (1993).

Å inkludere TV-serier i programmet er en ny festivaltrend som anerkjenner TV-drama som en viktig arena for filmskapere. Men disse er naturligvis ikke i utgangspunktet ment for vanlig kinodistribusjon.

 

 

Annonse
Skroll til toppen