Annonse
Plakat for Kosmorama 2010

Kosmorama Trondheim Internasjonale Filmfestival

I tillegg til å være en publikumsfestival med et bredt spekter av internasjonale filmer, skal festivalen tilby besøkende spennende filmfaglig innhold. Dette gjennom ulike arrangementer og seminarer. Kanskje dukker det opp noen spennende skuespillere og regissører også?

Festivalen har fått navn etter en av Trondheims første storkinoer; Kosmorama Theater, som ble etablert i 1910 av daværende kinosjef Paul Kraüsslich. I dag, nesten 100 år etter, jobber vi hver dag med å skape vårt eget Kosmorama.

Årets festival går av stabelen fra 11.-16. mars 2010. Velkommen til filmfest i trønderhovedstaden!

Et underjordisk eventyr

Kosmorama fortsetter tradisjonen med filmvisning utenfor kinosalen – til et sted som kan relateres direkte til de aktuelle filmene. Etter stor suksess med visning i Pirbadet, Nidarosdomen og Dora tidligere år, prøver vi år ut Fagerlisalen i Gammelgruva (bildet) på Løkken Verk i Meldal.

Og hva er vel mer naturlig her enn å vise Disneys Snehvit og de syv Dverger fra 1937, et gjensyn med en klassiker som vil glede både store og små. De hardhudede kan få prøve seg på horror-thrilleren The Descent fra 2005. Og sist, men ikke minst, har vi gleden av å presentere norgespremieren av dokumentaren Kampen om Thamshavnbanen – filmen som ”for første gang vil fortelle den virkelige historien bak sabotasjeaksjonene mot Orkla Gruber A/B under andre verdenskrig”.

Altså tre flotte ”gruvefilmer”, som vil treffe et vidt spekter av ulike filmelskere. Legger man til omgivelser som vil forsterke den magiske filmfølelsen ytterligere, får man en opplevelse man sent vil glemme – et kinobesøk uten om det vanlige. Mer om dette arrangementet kan leses på
Kosmoramas hjemmesider.

Premierer

Likevel er dette ikke den eneste norgespremieren Kosmorama har i år. Vi har den ære å presentere en rykende fersk, norsk film til i år. Som vår åpningsfilm viser vi Terje Rangnes første spillefilm
En helt vanlig dag på jobben – basert på den mye omtalte boka av tidligere Se & Hør-journalist Håvard Mælnes med samme navn. Filmmanus er skrevet av Erlend Loe.

Filmen forteller om en ung Melnæs, spilt av Jan Gunnar Røise, som gjør sitt inntog i norges største ukeblad i 1996, og gradvis kaster alle hemninger for å skaffe de historiene som kreves. Han innleder blant annet et vennskapsforhold på absurde premisser til den kommende kronprinsesse Mette-Marits (Kristin Eidsås) far Sven O Høiby (Ingar Helge Gimle).

Kanonprisen

For sjette år på rad arrangerer vi også Kanonprisen – filmbransjens hyllest til seg selv.

De åtte fagforeningene

  • Norsk Filmforbund,
  • Produsentforeningen,
  • Norske Dramatikeres Forbund,
  • Norsk skuespillerforbund,
  • NOPA,
  • Norsk Komponistforening,
  • Norske Filmregissørers Forbund
  • Norsk filmlydforening

har stemt frem sine egne kollegaer fra de 21 norske filmene som hadde kinopremiere i kalenderåret 2009.

12 priser skal deles ut under festivalen, hvorav 11 er stemt frem av filmbransjen. Nytt av året er pris for beste produksjonsdesign. Den siste, prisen for Beste nyskaper, blir delt ut av en jury bestående av Vigdis Lian, Jon Raundalen og Espen Kloumann Høiner. Selve prisen (bildet) er laget av glasskunster Cathrine Maske. Under fjorårets utdeling stakk Max Manus av med hele fem priser, blant annet for beste kvinnelige hovedrolle.

Årets Kanonshow går av stabelen mandag 15. mars kl. 21.00 i Ringnes – E.C. Dahls Bryggeriers flaskelager på Lademoen – og her det er det duket for storslått fest og show for både bransje og publikum. Kanonprisen har etter hvert fått høy status blant filmfolket i Norge.

Sverre Pedersen i Filmforbundet mener prisen betyr mye, og at entusiasmen rundt den viser hvor stor kjærligheten for å lage film er i landet.

– Det er klart det er stas med en pris hvor dine egne kollegaer har stemt deg fram. Det gir den høy posisjon i bransjen, og særlig fordi jeg mener prisen, i forhold til mange andre, fokuserer mer på selve historien i filmen. Ikke så mye på det som foregår rundt den. Det betyr mye.

Festivaldirektøren Ola Lund Renolen (bildet), er også enig.

– Jeg håper og tror prisen vil bety mer og mer også i framtiden. Første året var det nesten ingen som ante hva dette var. De fikk bakoversveis av hvor bra konseptet er og ikke minst det forrykende showet rundt det hele, forteller festivaldirektøren.

Kanonprisen arrangeres i samarbeid med Entra Eiendom AS.

Annonse
Skroll til toppen