På samme tid i Osaka satt den 17-år gamle studenten Osamu Tezuka, med det flatterende kallenavnet gashagasha-atama, bokstavelig oversatt “rotehode”, og tegnet sine enkle serietegninger. Usikker på om han skulle bli lege eller dedikere seg fulltid til kunsten, spør han sin mor om råd. Hun oppfordrer ham til å gjøre det han liker best. Resultatet ble til to tegneserier som i ettertiden er regnet som begynnelsen på mangaens, den japanske tegneseriens, gullalder. Tezuka ble senere omtalt som den japanske animasjonens, eller animens, gudfar. Hans uttalte ønske var å bruke manga til å oppfordre folk til å gjøre verden til et bedre sted.
Lenke til nettside om Osamu Tezuka
Tezuka kom fra en rik familie, og hadde eksklusiv tilgang til amerikanske filmruller. Gutten som senere skulle bli omtalt som Japans Disney, hadde en stor forkjærlighet for sitt amerikanske forbilde og påsto han hadde sett Bambi 80 ganger. Et kjennetegn i Japansk serie- og animasjonskunst er seriefigurens store øyne, bambiøyne som uttrykker karakterens følelsesliv. Tezuka innførte denne måten å tegne sjelens vindu på i den japanske serietradisjonen, og en hver ung tegner som har googlet “how to draw manga” lander umiddelbart på en instruksjon om hvordan nettopp å uttrykke øynene. Serieheltene har store, blanke øyne. Har en karakter derimot smale øyne, vet man at man ikke kan stole på vedkommende.
Selve mangabegrepet ble først tatt i bruk på 1800-tallet, og kan løst oversettes med “visuelle innfall” eller “vimsete tegninger”. Begrepet ble innført av
artisten Katsushika Hokusai, mest kjent for
bildet Den Store Bølgen ved Kanagawa. Mangastreken kjennetegnes ved sin enkelhet og tydelighet, og mangaseriene er kjennetegnet gjennom omfattende og hyppig produksjon. Tezukas samlede verker består av 700 mangaer med til sammen 150 000 sider. En japansk mangaserie med suksess blir ofte filmatisert, da kalt en anime som er en japansk betegnelse på animasjon. “Rotehodet” Tezuka er mest kjent i vesten for Astro Boy, som først dukket opp som mangaserie på 50-tallet og som animeserie på 60-tallet. Serien, tydelig inspirert av amerikanske tegnefilmer, ble eksportert til USA og har blitt gjenskapt flere ganger, og ble senest i 2009 filmatisert i Hollywood som 3D-film. Den enkle ikoniske karakteren med "100.000 horsepower" er gjenkjennbar for de fleste, og har dukket opp på TV-skjermer, t-skjorter, matbokser og som populærkulturelt ikon siden sin første opptreden for snart 70 år siden.
Astro Boy: Original intro fra 60-tallet.
Produksjonskostnadene sammen med det nye visuelle utrykket gjorde animefilmene interessante for det amerikanske markedet. En annen størrelse innen japansk eksportertanimasjon var serien Speed Racer, som hadde et bredt nedslagsfelt i USA. Det faktum at den dubbede serien var av ikke-amerikansk opprinnelse gikk i første omgang under radaren på mange. Karakterene og historiene var regnet som mer komplekse enn tradisjonell amerikansk tv-animasjon, og hjalp på sikt til å bane vei for dette formatet. Wachowskibrødrene, som senere skulle lage den tungt anime-inspirerte Matrix-trilogien, regner Speed Racer som en av sine tidlige og store inspirasjonskilder, og lagde selv en filmatisk remake av serien i 2008.
Speed Racer: Dette er den originale introen.
I 1988 dukket sensasjonen Akira opp på de internasjonale filmlerreter. En mørk og fremtidsdystopisk historie, som begynner med Tokyos ødeleggelse av en stor atomeksplosjon. Dette er en skjebne Tokyo har lidd mange ganger i tegneserie- og filmform, og markerer ofte begynnelsen på tredje verdenskrig. Parallellen til Japans tidligere møter med ødeleggelse er åpenbar. Akira, som er regnet som en av de viktigste grunnene til animefilmens popularitet i vesten på 90-tallet, omhandler den unge gjengmotorsyklisten Shotaro som forsøker å stoppe sin nemesis Tetsuo, som har fått store destruktive krefter etter en ulykke. Det enkle
mangauttrykket er beholdt i karakterenes strek, men kompleksiteten og detaljnivået i de malte bakgrunnene var trendsettende og regnes som filmhistorisk viktig. Filmen ble en kult- og kritikerfavoritt, og ble fremhevet av den kjente amerikanske kritikeren Roger Ebert, er på imdb.com’s liste over verdens 50 beste animerte filmer og Empire Magazines topp-500 liste. Selv om de store publikumstallene uteble, banet denne filmen videre vei for genren i vesten. Siden 90-tallet har det vært snakk om en amerikansk filmremake, og filmen har foreløbig utgivelsesdato i 2013. Leonardo DiCaprio er tilknyttet produksjonen, mens James Franco og Morgan Freeman er knyttet til rollelisten.
Ut over 90-tallet begynte strømmen av animefilmer å dukke opp på det internasjonale markedet, på kino eller rett på DVD, og selv om de store publikumstallene uteble i begynnelsen,fikk filmene og senere seriene større fotfeste i det stadig voksende kultmarkedet, godt hjulpet av fremveksten av internett og digital distribusjon. Ghost in the Shell fra 1995, historien om en kvinnelig kyborg på jakt etter en hacker ved navn The Puppet Master, inspirert av den amerikanske forfatteren William Gibsons sciencefiction romaner, er en av de virkelig store inspirasjonskildene for Matrix-trilogien, og enkelte scener i denne er nesten direkte kopiert fra Ghost in the Shell. Wachoskibrødrenes filmer, som blant annet inneholdt Animatrix-filmene, animefilmer fra Matrixuniverset tegnet av japanske storheter innen tradisjonen, bidro igjen til å tilgjengeliggjøre animeformatet for det amerikanske publikum. Den gjensidige inspirasjonen mellom de to stilene var et faktum, og suksessen til barneserien Pokemon favnet også over et yngre publikum som nå er vokst opp med klare referanserammer innen tradisjonen. Andre store høydepunkter fra 90-tallet er serien Cowboy Bebop, filmen og serien Ninja Scroll, og ikke minst eventyrfilmene til Studio Gibli, som startet på 80-tallet men ble popularisert i vesten i tiåret etter med filmer som Min nabo Totoro, Laputa – Himmelslottet, Prinsesse Mononoke og senere den Oscar-vinnende Chihiro og heksene fra 2001. Filmen fikk internasjonal distribusjon av Disney, og er regnet som verdens tiende beste film av Empire Magazine, nummer 9 på metacritic.
En sammenligning mellom Ghost in the Shell og The Matrix
Osamu Tezuka døde i 1989, og overlevde den japanske keiseren Hirohito med en knapp måned. I løpet av livet sitt oppnådde den visjonære kunstneren å se fremveksten av sin egen seriearv, samt den kulturelle brobyggingen mellom de to tidligere fiendtlige nasjonene. Han skulle også få en invitasjon av Stanley Kubrik, som var en fan av Astro Boy, til å jobbe som art director på spillefilmen 2001 – en romoddysse. Tezuka måtte takke nei til grunnet arbeidsmengde på hjemmebane. Han ble for øvrig en stor fan av filmen, og spilte lydsporet igjen og igjen på fullt volum for å holde seg våken under sine nattlige maratonarbeidsøkter. Av hans 700 fullførte mangategneserier er 400 oversatt til engelsk.
I et etterord av Takayuki Matsutani, presidenten i Tezukas eget animasjonsfirma Mushi Productions, var Osama Tezukas siste ord “Jeg ber deg, la meg arbeide!”.