Av elleve titler med premiere 15. april er hele fem støttet av Film & Kino:
Landsbyen på toppen av fjellet
(Arthaus) er kanskje årets mest bemerkelsesverdige film, med særegen lavmælt livsvisdom og humor. Den ble kåret til beste film på Bergen internasjonale filmfestival i fjor høst.
Rom i Roma
(ActionFilm) er den fyrige spanske Julio Medems elegante ”tilbakevenden” som en av de ypperste i verdensfilmen (etter Kaotiske Ana som fikk mye tyn, men som også hadde sine tilhengere), tonesatt av – etter undertegnedes mening – vår samtids uovertrufne stemningsskapende komponist, Jocelyn Pook.
Route Irish
(Fidalgo) er Ken Loach’ indignerte refsing av vestens voldtekt av Irak. Gud forby at Libya blir offer for den samme skjebnen.
Castaway On the Moon
(Europafilm) er sørkoreansk film på sitt beste; mesterlig presentert og kommentert av Erlend Loe i forrige ukes Filmbonanza på NRK.
Blue Valentine
(Tour de Force) sto lenge I fare for å gå rett på dvd I Norge, men Film & Kinos garantiordning gjør det mulig for kinopublikummet å oppleve to av USAs dyktigste filmskuespillere (Michelle Williams/Ryan Gosling) i intenst samspill; Williams med en opplagt Oscar-nominasjon for sin rolleprestasjon, og begge nominert til Golden Globe.
29. april kommer nok en film som Film & Kinos garantiutvalg ”reddet” fra å bli lansert rett på dvd, Scanbox’
Nawals hemmelighet – Incendies
. Filmen ble nominert til Oscar for beste fremmedspråklige film (og burde ha vunnet, etter undertegnedes mening), røsket med seg de fleste kanadiske Genie Awards, og er en intens tragedie med mytiske proporsjoner, hovedsakelig lagt til et slags fiksjons-Libanon.
6. mai kommer så en film fra en del av verden vi dessverre sjelden ser på norske kinoer, nemlig Sentral-Afrika. Det mellommenneskelige dramaet
En mann som skriker
(Arthaus), fra Tsjad, var i konkurranse på fjorårets Cannes-festival, og mottok velfortjent Juryprisen.
Sommermånedene åpner for det lyse og lette i den kunstnerisk ærgjerrige filmproduksjonen, så i juni/juli kan man oppleve Buenos Aires gjennom
Medianeras
(Tour de Force) fra årets Panorama i Berlin; en film like omskiftelig som byen, vokst fram til en svært moden debut av Gustavo Taretto (selvfølgelig født og oppvokst i Buenos Aires) fra hans 2005 produserte multivinnende kortfilm med samme tittel. I juli lanserer også Arthaus den vidunderlig morsomme franske
Anonyme romantikere
, som ja nettopp er en humoristisk romanse, der deilig sjokolade er et viktig element.
Russiske
Spurvene
tar Arthaus ut i september. En poetisk film med religiøse og mytiske overtoner; lagt til de vestrussiske slettene der mange fortsatt følger tradisjonene i kulturen til det finsk-ugriske folket Merjane.
Årets Gullbjørnvinner fra Berlin er mer forankret i realismetradisjonen, og regissør Asghar Farhadi skal ifølge Terje Eidsvåg i Adresseavisen ha Henrik Ibsen som sitt store forbilde. Det skjønner man godt når man ser
Nader og Simin
; inspirasjonen fra ”Et dukkehjem” har tydeligvis vært sterk i dette skilsmissedramaet fra dagens Iran. Arthaus lanserer filmen i september/oktober.
Elleve filmer; elleve land; fem kontinenter. Hadde vi fått med en film fra Australia hadde alle verdens kontinenter vært representert (Antarktis skal det godt gjøres å få film fra). Bredden er på alle måter stor, og filmenes kvaliteter tilsier at Film & Kino fortsatt har dekning for kvalitetsfilmstøttens slagord: Det beste for publikum og den gode filmen!