I Arild Andresens film
Kompani Orheim, basert på Tore Renbergs roman, skal tenåringen Jarle overleve den ubehagelige krigen mellom alkoholisert pappa og en mamma som blir et voldsoffer av farens sinne. Familien som kaller seg et kompani i fellesskap splittes opp, og Jarle vil ut og bytter til og med navn, fra Orheim til Klepp. Filmen fokuserer på hvordan Jarle takler tenåringslivet, og hvordan kjærlighet, engasjement og musikk er med på å forme hans opprørske egenskaper.
Filmhistorien vrimler av barn som vokser opp blant alkoholiserte foreldre, eller fedre og mødre som av en eller annen grunn ikke klarer å ta vare på barnet sitt. Slik formes et menneske som skal bevege seg fra en fase i livet til en annen. Den unge mannen (eller damen) kan fort bli en helt i en slik sammenheng, men kan også bli framstilt som offer. Mellomtingen er hva som ofte skjer i slike barne- og ungdomsdramaer, de blir antihelter, ofte også i opposisjon til andre autoriteter i samfunnet.
James Dean i
Rotløs ungdom (Rebel Without a Cause, 1955) er nok det fremste forbildet for ungdomsopprøreren Jarle Klepp. Jim Stark har ikke voldelige eller alkoholiserte foreldre, men moren og faren er ganske ignorerende overfor ungdommens behov. De flytter stadig fra sted til sted, og lar unggutten bli forvirret og rotløs i sin tilværelse. Hans opprør ledes mot foreldre, men også jevnaldrende og statsautoriteter som politiet. Også kjærlighet og vennskap blir en utfordring for den som ikke finner feste.
Eller kanskje Jarle Klepp kan finne gjenhør i unggutten Billy fra Ken Loachs klassiker
Kes (1969). Billy mangler en far i familien, men så vel mor som storebror overser den yngste, og skaper dysfunksjonalitet i familien ved å innta alkoholen i fellesskap, gjerne på den lokale puben. Billy finner ikke en plass blant jevnaldrende på skolen, men derimot ved at han oppdager en ensom falkeunge, av alle ting en gjensidig skapning, like ensom som han selv.
Oskar i
La den rette komme inn (2008) er også en ensom unggutt, mobbet på skolen og oversett av skilte foreldre som har mer enn nok med å tilpasse tiden til egne behov. Oskar utvikler en svært problematisk sosial adferd der han interesserer seg for mord og mordere. Inntil han møter en venn, som står alene som ham selv. Den jevnaldrende jenta Eli maner Oskar til å stå opp mot sine mobbere, og ta tilbake sin rettmessige plass i samfunnet. Men Eli er en merkelig venn å bli fortrolig med, hun er vampyr, og kanskje like mye et resultat av Oskars fantasifulle opprør, eller å finne veien ut av det miserable.
Slike karakterer finner man gjennom hele filmhistorien. De er alene, og de er sterke. Uten god kontakt med sine foreldre, men med et behov for å vokse seg inn i samfunnet på egen hånd, eller gjennom mer eller mindre uvanlige vennskap.
Kompani Orheim blir et nytt skudd på denne stammen av ungdomsdramaer.
Trailere til de omtalte filmene
Kompani Orheim
(har kinopremiere 2. mars 2012)
Regi: Arild Andresen
Se traileren til
Kompani Orheim her.
Rotløs ungdom
(USA 1955)
Regi: Nicholas Ray
Se traileren til
Rotløs ungdom her.
Kes
(UK 1969)
Regi Kenneth Loach
Se traileren til
Kes her.
La den rette komme inn
(Sverige 2008)
Regi Tomas Alfredson
Se traileren til
La den rette komme
inn her.