Kinobesøket i 2024 gikk tilbake med 12,7 prosent sammenlignet med 2023, og tallene var også lavere enn i 2022.
Selv om det finnes flere forklaringer på denne nedgangen, peker Film & Kino på et år med få filmer som appellerte bredt til publikum. Dette skyldes blant annet Hollywood-streikene i 2023, som påvirket lanseringen av store produksjoner.
Nedslående tall for kinofilmer
- Kun én film, Innsiden ut 2, hadde mer enn 500.000 besøkende i 2024.
- De ti mest sette filmene samlet under 3 millioner besøkende, mot over 3,5 millioner både i 2022 og 2023.
- Den mest sette norske filmen (Nr. 24) nådde cirka 266.000 besøkende. Til sammenligning hadde norske filmer som Krigsseileren og Jul i Skomakergata over 400.000 besøkende i både 2022 og 2023.
Langsiktig tilbakegang
Fra årene før pandemien (2015–2019) til perioden etter (2022–2024) har norske kinoer mistet rundt 25 prosent av besøket. Dette skyldes blant annet:
- Langt avbrudd og restriksjoner under pandemien, som har påvirket publikums vaner.
- Økt konkurranse fra strømmetjenester og andre kanaler.
- En svakere leveranse fra de store internasjonale filmprodusentene.
Amerikansk film dominerer fortsatt
Til tross for utfordringer i Hollywood, står amerikansk film fremdeles sterkt:
- Amerikansk film har en stabil markedsandel på over 60 prosent av kinobesøket.
- De åtte mest populære filmene i 2024 kom fra USA.
- Likevel er gjennomsnittlig besøkstall lavere sammenlignet med før pandemien.
Norske filmer: En lysere utvikling
Norske filmer har hatt en mindre dramatisk nedgang i besøkstall sammenlignet med utenlandsk film. Dette har ført til en noe høyere markedsandel for norsk film de siste årene.
Europeisk film: Nesten fraværende
Europeiske filmer glimrer med sitt fravær blant de mest sette titlene:
- Ingen europeiske filmer er å finne blant topp 10.
- Til tross for dette oppnår europeisk film en markedsandel på 8,6 prosent av kinobesøket. Dette skyldes at hele 27 prosent av det totale antallet filmer som vises, kommer fra europeiske land.
Til tross for at Hollywood fortsatt sliter med ettervirkningene av pandemi og streik, fortsetter amerikansk film å dominere kinomarkedet. Samtidig ser vi at norske filmer holder seg bedre enn mange utenlandske konkurrenter, mens europeiske «blockbustere» forblir en sjeldenhet.