Under årets kinokonferanse i Kristiansand holdt Phil Clapp, president i UNIC (Union Internationale des Cinémas), sitt siste innlegg som leder for den europeiske kinoorganisasjonen.
Etter 18 år ved roret benyttet han anledningen til både å se tilbake på utviklingen i europeisk kinobransje – og til å rette en varm takk til Norge.
– «Da jeg kom inn i denne industrien for 18 år siden, visste jeg lite om kino. Men fra første stund ble jeg tatt imot med åpne armer i Norge. Dere har vært støttende, rause og alltid fremoverlente – både kulturelt, teknologisk og kommersielt. På vegne av meg selv og UNIC: tusen takk for det,» sa Clapp.
Han fremhevet navn som Lene Løken, Guttorm Petterson, Jørgen Stensland og Espen Lundberg Pedersen som sentrale støttespillere gjennom årene.
– «Norge har vært et forbilde. Dere kombinerer troen på kino som kulturinstitusjon med en forståelse for forretningssiden. Det er ikke alltid en selvfølge i Europa,» sa Clapp til stor applaus.
Et krevende, men overlevende 2024
Clapp beskrev 2024 som et «flatt år» for europeisk kinobransje – et år preget av ettervirkningene fra fjorårets streiker i Hollywood, færre storfilmer og et publikum som besøker kino sjeldnere enn før.
– «Publikum har ikke sluttet å gå på kino – de går bare ikke like ofte. Vår største utfordring er å øke frekvensen, ikke nødvendigvis å finne nye publikummere,» sa han.
Ifølge Clapp skyldes nedgangen en kombinasjon av økonomiske faktorer, endrede vaner og en filmmeny som ikke alltid treffer bredt nok.
– «Folk har funnet nye måter å se film på – og andre ting å bruke fritiden sin på. Men det er fremdeles lettere å få noen som ser film hjemme til å gå på kino, enn å få en bowler til å bli kinogjenger,» sa han, med et smil.
Europeiske filmer tok plass i toppsjiktet
Et lyspunkt i 2024 var den sterke posisjonen til europeiske filmer. UNICs analyser viste en 50 prosent økning i antall nasjonale titler som nådde topp fem på kino i sine hjemland sammenlignet med året før.
– «Det viser hvor avgjørende lokal produksjon er for kinomarkedet. Men mange nasjonale filmer forblir under radaren, fordi markedsføringen ikke står i stil med produksjonsinvesteringene,» påpekte Clapp.
Han oppfordret nasjonale bransjeorganisasjoner til å styrke arbeidet med promotering og distribusjon, og trakk frem Norge som et land med god balanse mellom støtteordninger og kommersiell forståelse.
Nye publikum, nye opplevelser
Et hovedtema i Clapps innlegg var premiumisering – hvordan kinoene kan gjøre opplevelsen mer verdifull for publikum.
– «Premium betyr ikke bare større lerreter og bedre lyd. Mange mindre kinoer skaper premiumopplevelser gjennom kreativitet og nærhet – med alt fra babyvisninger og seniorkino til hundevennlige forestillinger og film med yoga,» sa han.
Han fremhevet også abonnementsløsninger som et effektivt virkemiddel for å bygge lojalitet.
– «Disse ordningene minner om treningskort – folk betaler fast, og det øker både besøksfrekvensen og den sosiale effekten, fordi abonnenter ofte tar med seg venner og familie,» sa Clapp.
Bekymret for konsolidering og geopolitikk
Mot slutten tok Clapp opp noen mørkere skyer på horisonten:
sammenslåinger på studiosiden og geopolitiske signaler som kan påvirke filmflyten internasjonalt.
– «Når store studioer kjøper hverandre, får vi færre titler og mindre mangfold. Disney/Fox-fusjonen var et varsko – vi må lære av det,» sa han.
Han kommenterte også Donald Trumps utspill om å innføre 100 prosent toll på utenlandske filmer.
– «Selv om forslaget kanskje ikke blir virkelighet, skaper det usikkerhet. Det får investorer til å nøle, og det hjelper ingen,» advarte han.
En bransjemann med hjerte for kino
Clapp avsluttet med et budskap som traff kjernen av hvorfor bransjen samles i Kristiansand år etter år:
– «Kinoen er fremdeles det beste stedet å se film. Vår jobb er å minne folk på det – igjen og igjen,» sa han, og mottok stående applaus.
Om Phil Clapp
- Stilling: President i UNIC (Union Internationale des Cinémas) siden 2006
- Bakgrunn: Leder for UK Cinema Association, som representerer 95 % av den britiske kinoindustrien
- UNIC: Representerer kinoorganisasjoner i 34 europeiske land



